Maanmittauslaitos ja Sonera jatkavat yhteistyötään

Sonera toimittaa Maanmittauslaitokselle uudistetun asiakasverkon, joka yhdistää toimipaikkojen lähiverkot ja tarjoaa sekä tietoliikenne- että internetyhteydet koko Maanmittauslaitokselle.
Pitkäaikainen sopimus vahvistaa jo pitkään jatkunutta kumppanuutta ja syventää yhteistyötä perinteisestä tietoliikenteen verkonhallinnasta asiakkaan liiketoiminnan kannalta tärkeiden sovellusten hallintaan. Verkkoprojektin muutostyöt alkavat heti vuodenvaihteen jälkeen tammikuussa 2003. Uudistettu asiakasverkko sisältää tietoliikenteen luokituspalvelun, joka täyttää Maanmittauslaitoksen toiminnan kasvavat vaatimukset tietoliikenteen priorisoinnille ja varmistuksille. Sonera DataNet Prime -palvelun liikenneluokituksen avulla Maanmittauslaitoksen tärkeille sovelluksille on jatkossa varattu riittävästi kapasiteettia ja varmistukset tapahtuvat entistä tehokkaammin. Ratkaisu antaa myös mahdollisuuden sovellusten ja kapasiteetin lisäyksille sekä valtakunnallisille, reaaliaikaisille puhelinliikenteen toteutuksille samassa ip-verkossa eli VOIP (Voice Over Internet Protocol) -toteutuksille. "Voimme sopimuksen myötä juhlia myös 10-vuotista Soneran asiakkuuttamme - yhteistyömme on ollut pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista. Sonera on ollut hyvänä tukena kehittäessämme jatkuvasti ratkaisujamme. Nykyisenkin sopimuksen tärkeänä ajurina ovat olleet kaksi tärkeää palveluamme eli Kansalaisen Karttapaikka sekä JAKO-tietojärjestelmä, joka on yksi maailman suurimmista keskitetyistä tietovarastoon perustuvista paikkatietojärjestelmistä. Näiden palveluiden kehittyminen turvataan tulevaisuudessakin Soneran kokonaistoimituksen avulla", Maanmittauslaitoksen ATK-keskuksen johtaja Mikko Lipponen kertoo. Soneran Maanmittauslaitoksen asiakkuudesta vastaava Account Manager Jorma Manninen vahvistaa: "Tämä sopimus muodostaa perusratkaisun, jonka päälle tulevaisuuden yhteistyötä on helppo rakentaa. Uusi verkko antaa mahdollisuuden kehittää tarjottavia palveluitamme, koska verkon päälle voimme toteuttaa Maanmittauslaitokselle myöskin puhepuolen kiinteitä ja mobiilisovelluksia jatkossa". Maa- ja metsätalousministeriön alaisuudessa toimiva Maanmittauslaitos tuottaa kiinteistöjä, maastoa ja ympäristöä koskevaa tietoa ja palveluja yksityishenkilöiden, yritysten ja yhteiskunnan tarpeisiin. Lisäksi Maanmittauslaitos huolehtii maan kiinteistötietojärjestelmästä, kiinteistöjä koskevista rekistereistä ja yleisistä kartastotöistä. Maanmittauslaitoksen suurin asiakasryhmä ovat kotitaloudet.

Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi