TeliaSonera panostaa Suomessa EDGE-teknologiaan lisätäkseen matkapuhelinverkon nopeutta

Jo syksyllä voivat TeliaSoneran asiakkaat Suomessa ryhtyä käyttämään langattomia datapalveluita nopeuttavaa EDGE-tekniikkaa. Samalla TeliaSonera selvittää, miten tekniikan saisi käyttöön myös muualla kotimarkkinoilla.
TeliaSonera uskoo, että EDGE-tekniikasta tulee tärkeä lisä muiden markkinoilla olevien tekniikoiden, kuten nykyisten GSM-, GPRS- ja WLAN-tekniikoiden sekä tulevan UMTS-tekniikan, rinnalle. EDGE-tekniikka lisää kapasiteettia ja siirtonopeutta verkon kattavuusalueilla. EDGE-tekniikan ansiosta voidaan nykyistä verkkoa päivittää ja se toimii myös yhdessä jo toteutettujen parannusten kanssa.
Suomessa TeliaSoneran asiakkaat voivat käyttää palveluita EDGE-tekniikan välityksellä EDGE-matkapuhelimen lanseeraamisen myötä. Samaan aikaan TeliaSonera selvittää, kuinka EDGE-tekniikkaa voisi hyödyntää muiden tekniikoiden lisänä myös muualla kotimarkkinoilla, niin Pohjoismaissa kuin Baltian maissa, missä tarvetta vain on.
- Meille on tärkeää, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme korkealaatuiset langattomat datapalvelut teknisistä ratkaisuista riippumatta. EDGE-tekniikka nopeuttaa kehitystä kohti langattomia datapalveluita ja toimii muiden matkapuhelintekniikoiden rinnalla, UMTS mukaan lukien. Ruotsin markkinoilla EDGE voi toimia joko lisänä tai vaihtoehtona tietyillä alueilla, kertoo TeliaSonera AB:n toimitusjohtaja Anders Igel.
Mitä on EDGE-tekniikka
EDGE (Enhanced Data rates for GSM Evolution) on tekniikka, jonka avulla tietoja voi lähettää pakettivälityksenä GSM-verkossa 2-3 kertaa suuremmalla tiedonsiirtonopeudella kuin nykyisellä GPRS-tekniikalla. EDGE toimii nykyisellä 900/1800 MHZ taajuudella ja kuuluu tällä hetkellä operaattoreille myönnettyihin GSM-lupiin. EDGE-tekniikan voi rakentaa olemassa olevaan infrastruktuuriin ja se kattaa suuren osan väestöstä. Tarvitaan vain EDGE-tekniikkaa tukeva matkapuhelin, jotta palveluita voi käyttää EDGE-tekniikan kautta.
TeliaSoneran lehdistöpalvelu, 020 77 58 30
Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi