Sonera GRX vahvistaa asemaansa Pohjois-Euroopassa

- Kaupallinen sopimus Ålands Mobiltelefon Ab:n kanssa
TeliaSonera Finland ja Ålands Mobiltelefon Ab ovat allekirjoittaneet pitkäaikaisen kaupallisen sopimuksen koskien Sonera GRX-palvelua. Sopimus on viimeisin Sonera GRX-tilausten sarjassa.
Sonera GRX:llä on vahva asema Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Nykyään kaikki suomalaiset matkapuhelinoperaattorit ovat Soneran GRX-asiakkaita. Lisäksi Sonera GRX:llä on kaksi matkapuhelinoperaattoriasiakasta Virossa, yksi Liettuassa sekä Latviassa ja kaksi Venäjällä. Muualla sopimuksia on äskettäin allekirjoitettu One Austria:n ja H3G Italy:n kanssa. Kaikkiaan Sonera GRX:n listoilla on jo 27 asiakasta ympäri maailman.
Ålands Mobiltelefon Ab:lle sopimus mahdollistaa korkealaatuisen GPRS-verkkovierailun ja MMS-yhdysliikenteen Suomen kaikkiin matkapuhelinoperaattoreihin sekä useisiin Baltian maiden ja Venäjän matkapuhelinoperaattoreihin ja kaikkiin Sonera GRX-asiakkaisiin kaikkialla maailmassa. Ålands Mobiltelefon Ab pystyy myös tavoittamaan noin 150 matkapuhelinoperaattoria kaikkialla maailmassa Sonera GRX:n kattavilla liikenteenvaihtosopimuksilla.
"Teemme mielellämme työtä Ålands Mobiltelefon Ab:n kanssa," sanoo myyntijohtaja Sam Ekblom. "Suomen voimakkaasti kilpailluilla matkapuhelinmarkkinoilla, Ålands Mobiltelefon Ab erottuu paikallisen läsnäolonsa ja kehittyneiden palvelujensa ansiosta. Asemallaan etuovena Suomeen, Ahvenanmaalla on pitkä historia kansainvälisestä liiketoiminnasta ja kaupasta. Nyt Sonera GRX:n kautta heillä on yhteys mobiilipalveluihin maailman mittakaavassa."
"Meille oli helppoa valita Sonera GRX-toimittajaksi, koska meidän välillämme on hyvin mielenkiintoinen liikesuhde. Olemme samalla aikaa kilpailijoita ja yhteistyökumppaneita. Partnerina olemme vakuuttuneita siitä, että Sonera voi toimittaa palveluja, jotka parantavat kilpailukykyämme, " sanoo teknologiajohtaja Thomas Lax Ålands Mobiltelefon Ab:sta.

GRX, niin kuin se on määritelty IR.34 suosituksissa, jotka on laatinut GSM Associationin kansainvälinen verkkovierailuasiantuntijaryhmä (International Roaming Expert Group, IREG), on keskitetty IP-reititysverkko GPRS- ja UMTS-verkkojen yhteenliittämistä varten. GSM Associationin pysyvä viiteasiakirje MMS Interworking Guidelines (IR.52) suosittaa GRX-verkkovierailuverkon käyttöä parhaana verkkona MMS-yhteenliittämiselle. Verkkovierailu ja yhdistäminen ovat perusvaatimukset sille, että mahdollistetaan globaalit mobiilit Internet-palvelut GPRS- ja UMTS-tilaajille.
Ålands Mobiletelefon Ab
Ålands Mobiltelefon Ab on Ahvenanmaan johtava matkapuhelinoperaattori. Yhtiö perustettiin vuonna 1989 ja sillä on ollut GSM-liiketoimintaa vuodesta 1993. Yhtiön omistavat Mariehamns Telefon Ab ja Ålands Telefonandelslag, jotka kumpikin toimivat perinteisinä teleoperaattoreina Ahvenanmaalla.
Johtaja Sam Ekblom, Sonera Carrier Networks Oy, puhelin 358 40 7507770
Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi