TeliaSonera Finland aloittaa esikaupallisen toiminnan UMTS-verkossa

TeliaSonera Finlandin UMTS-verkon esikaupallinen toiminta alkaa joulukuun alussa. Verkkoa käyttävät alkuvaiheessa valikoidut yritysasiakkaat, jotka kehittävät omia mobiilipalvelujaan.
TeliaSonera Finlandin UMTS-verkkoa ja sen yhteentoimivuutta nykyisen gsm-verkon kanssa ovat tähän saakka pilotoineet TeliaSonera Finlandin ja laitetoimittajien palveluksessa olevat henkilöt. Joulukuun alussa TeliaSonera Finland aloittaa UMTS-verkossa esikaupallisen toiminnan yhdessä niiden yritysten kanssa, jotka tarvitsevat verkkoa omaan palvelukehitykseensä. Samalla käyttäjät antavat verkon toiminnasta palautetta ja siten auttavat TeliaSonera Finlandia parantamaan palvelun laatua. Käyttäjämäärä on alussa joitakin satoja. Esikaupallinen toiminta laajenee vuoden vaihteen jälkeen vähitellen.
Verkko avataan kaikille avoimeen kaupalliseen käyttöön, kun ensimmäisiltä käyttäjiltä saatu palaute sekä yritysasiakkaiden palvelukehityskokemukset vastaavat sitä käyttökokemusta ja laatua, johon Soneran asiakkaat ovat tottuneet. TeliaSonera Finlandin UMTS-verkko avattiin lupaehtojen mukaisesti tammikuussa 2002 ja se toimii tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussa sekä noin kymmenen muun kaupungin alueella eri puolilla Suomea.
Nokian TeliaSoneran liiketoiminnasta vastaava johtaja Jan Lindgren toteaa: "Olemme iloisia nähdessämme, että pitkäjänteinen yhteistyö TeliaSonera Finlandin kanssa uuden teknologian kaupallistamisessa alkaa nyt kantaa hedelmää. Toimittamamme UMTS-verkko on kypsä siihen, että myös yrityskäyttäjät näkevät lisäarvoa sen mahdollistamissa palveluissa. Osana Nokian kokonaisratkaisua tuomme Nokia 6650 ja Nokia 7600-päätelaitteet Suomen markkinoille joulukuussa. TeliaSonera Finland on edelläkävijä uusien innovatiivisten ja helppokäyttöisten palveluiden tuomisessa kuluttajille. Järjestelmätoimittajana tehtävämme on varmistaa tämän onnistuminen myös UMTS-ympäristössä."
TeliaSonera Finlandin tavoitteena on, että verkkojen kautta käytettävät palvelut ovat helppokäyttöisiä riippumatta niiden taustalla olevasta tekniikasta. Markkinoille tulevissa päätelaitteissa on alkuvaiheessa joko GPRS/EDGE- tai GPRS/UMTS-tuki. TeliaSonera Finland tuleekin tarjoamaan EDGEä myös tulevilla UMTS-alueillaan, jotta asiakkaat voivat käyttää Soneran palveluja jatkossakin sujuvasti riippumatta siitä, minkä päätelaitteen valitsevat.
toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen, TeliaSonera Finland, puhelin 02040 58810
johtaja, suurasiakkaat Esa Korvenmaa, TeliaSonera Finland, puhelin 02040 54010
johtaja, kuluttaja-asiakkaat Janne Vainio, TeliaSonera Finland, puhelin 02040 58811
Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi