Suomalaisyhtiöt tuovat mobiililaitteilla vastaanotettavat televisiopalvelut

Digita, MTV, Nelonen, Nokia, Radiolinja, TeliaSonera Finland ja YLE aloittavat yhdessä suomalaisten viranomaisten kanssa IP Datacast (IPDC) -tekniikan testikäytön. Tekniikkaa pidetään lupaavana keinona tuoda mobiililaitteisiin TV-lähetysten kaltaisia palveluita.
Johtavat suomalaiset televisio-, sisällöntuotanto- ja matkaviestintäyhtiöt ovat allekirjoittaneet sopimuksen mobiililaitteilla käytettävien kaupallisten TV-palvelujen testikäytöstä. Pilottiprojektilla seurataan loppukäyttäjien kokemuksia matkapuhelin-TV:n käytöstä. Tilastollisen merkitsevyyden varmistamiseksi ensi syksynä alkavaan projektiin haetaan pääkaupunkiseudulta noin 500 testikäyttäjää.
Testikäyttö tukee parhaillaan käynnissä olevaa standardointia, selkeyttää Suomeen suunnitellun neljännen digitaalisen kanavanipun hallinto- ja taajuusaluevalintoja sekä varmistaa matkapuhelin-TV:n teknisen alustan toimivuuden. Tällä hetkellä Suomessa on kolme maanpäällistä kanavanippua digitaalisille televisiolähetyksille, ja suunniteltu neljäs kanavanippu on tarkoitus varata DVB-H-standardin (Digital Video Broadcast - Handheld) mukaisille, mobiililaitteilla käytettäville IP Datacast -palveluille. Kehitteillä oleva standardi on alan toimijoiden laajalti hyväksymä ja edistää siten tavoitetta kehittää kuluttajille kohtuuhintaisia mobiililaitteita ja -palveluita.
Pilottiprojektiin osallistuvista yhtiöistä TeliaSonera Finland ja Radiolinja tarjoavat testikäyttäjille pääsyn muulta yleisöltä suljettuihin TV-lähetysten kaltaisiin palveluihin. MTV, Nelonen ja YLE vastaavat testikäyttäjien saataville tulevan sisällön tuottamisesta. IPDC-verkkoa operoiva Digita huolehtii palveluiden hallinnoinnista ja välittämisestä. Nokia toimittaa IPDC-laitteistot, mm. päätelaitteet, joilla TV-lähetyssignaali vastaanotetaan matkapuhelimiin.
"FinnPilot on matkaviestintä- ja media-alan toimijoiden yhteinen ponnistus tutkia matkapuhelimilla käytettävien TV-palveluiden mahdollisuuksia", sanoo Timo Teimonen Nokia Ventures Organisationista. "Valtaosaa suomalaisesta media- ja matkaviestintäteollisuudesta edustavien yhtiöiden yhteistyö on hieno asia. Testiympäristön rakentaminen mahdollistaa IP Datacast -tekniikan tarjoamien liiketoimintamahdollisuuksien selvittämisen."
"Matkapuhelin-TV:tä pidetään yleisesti kuluttajien kannalta erittäin houkuttelevana palveluna", sanoo Liisa Ero Suomen Viestintä ja Liikenne Ministeriöstä. "Suomi osoittaa jälleen kerran olevansa matkaviestinnän teknisen kehityksen eturintamassa ja toimii esimerkkinä koko globaalille toimialalle."
Pekka Pesari, Development Manager
E-mail: pekka.pesari@teliasonera.com