Telia toimitti IP-verkkoratkaisun Nässjön kunnalle

Telia korvasi viikonlopun aikana Nässjön kunnan perinteisen puhelinvaihteen uudella IP-pohjaisella verkkoratkaisulla, johon voidaan yhdistää myös matkapuhelimia. Nässjön kunnan integroitu puhelinverkkoratkaisu on ensimmäinen laatuaan Ruotsissa.
Noin 1 150 liittymän puhelinliikenteen kokonaisratkaisu perustuu pääosin Ciscon IP-puhelintekniikkaan, jota on täydennetty Telia virtuaalipuhelinvaihteella Centrexillä. Uusi IP-verkko kattaa myös sellaiset liittymät, joita kunnan aikaisempi tietoverkko ei palvellut. IP-verkkoon voidaan liittää myös matkapuhelinkäyttäjiä. - Nässjö on ensimmäinen kunta Ruotsissa, jossa puhelu-, tieto- ja matkaviestinpalvelut on yhdistetty yhteen verkkoratkaisuun, toteaa TeliaSonera Ruotsin suuryrityksistä vastaavan markkinasegmentin toimitusjohtaja Anders Gylder. IP-pohjaisella ratkaisulla kaikki kunnan työntekijät saavat käyttöönsä uusia palveluja, kuten mahdollisuuden tarkastella kunnan sisäistä puhelinluetteloa IP-puhelimen näytössä. Kunnan työntekijät voivat hakea tietoja ja palveluja suoraan puhelimen valikoista, joten heidän ei tarvitse muistaa ulkoa monimutkaisia numeroyhdistelmiä. Tällä hetkellä kunnan työntekijät eivät voi käyttää kaikkia tarvitsemiaan tietoja. Uudella puhelinverkkoratkaisulla Nässjön kunta toivookin voivansa jakaa kunnan sisäisiä tietoja suoraan kaikkien työntekijöiden puhelimiin. Investointi tehostaa kunnan tietoverkon toimintaa ja alentaa puhelintoimintojen käyttäjäkohtaisia kuukausimaksuja. - Toisin kuin muiden toimittajien tarjoamissa ratkaisuissa, Telian ja Ciscon ratkaisussa tarvitaan vain yksi päätelaite, koska IP-puhelin kykenee erottamaan puhelu- ja tietoliikenteen toisistaan yhdellä painikkeella. Näin saamme aikaan huomattavia kustannussäästöjä, sanoo Nässjön kunnan IT-projektipäällikkö Sven-Erick Andersson.

Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi