Newsletter; TeliaSoneralta katastrofiapua

Aasian katastrofin uhrit tarvitsevat monenlaista apua. TeliaSonera auttaa heitä ylläpitämällä ja helpottamalla viestintää, mutta varautuu myös antamaan taloudellista apua. – TeliaSonera auttaa katastrofialueita usealla tavalla: konsernin eri yhtiöt tarjoavat apuaan muun muassa tarjoamalla ilmaisia matkapuhelinpalveluita katastrofialueille ja -alueilta. TeliaSonera lahjoittaa 500 000 Ruotsin kruunua Punaiselle Ristille ja lisäksi rahaa Sri Lankan jälleenrakentamiseen osittain omistamansa Suntelin kautta, kertoo Marketing, Products and Services -yksikön johtaja Terje Christoffersen.

Monien muiden operaattorien lailla TeliaSonera päätti tiistaina tehdä matkaviestinnästä katastrofialueilla ja –alueille ilmaista. Ilmainen palvelu toteutettiin Tanskassa, Norjassa ja Ruotsista niin nopeasti kuin se oli teknisesti mahdollista, jotta omaiset ja uhrit saisivat helpommin yhteyden toisiinsa Thaimaassa, Indonesiassa, Intiassa ja Sri Lankassa.

Maanantaina kasvatettiin puhelinliikennekapasiteettia eri operaattorien yhteistyön avulla sekä luomalla vaihtoehtoisia reittejä teleliikenteelle.

Sekä Suomessa että Ruotsissa TeliaSonera on lahjoittanut satelliittipuhelimia katvealueille sekä alueille, joissa paikallinen verkko on vahingoittunut.

TeliaSonera Finlandin aloitteesta viranomaiset ovat matkatoimistojen nimilistojen avulla alkaneet paikallistaa katastrofialueella olevia matkapuhelimia. TeliaSonera Finland ja monet muut operaattorit auttavat viranomaisia työssään.

TeliaSonera tekee yhteistyötä Ruotsin ja Suomen ulkoministeriöiden, poliisien ja muiden viranomaisten kanssa ja lähettää viestejä katastrofialueilla oleville matkapuhelinasiakkaille. Viesteissä ihmisiä kehotetaan ottamaan yhteyttä ulkoministeriöön tai paikalliseen suurlähetystöön sekä annetaan tietoa evakuoinnista.

Ruotsissa TeliaSonera on tehostanut ulkoministeriön vaihdekapasiteettia.

Tanskassa TeliaSonera tukee Tanskan Punaista Ristiä tarjoamalla viestintävälineitä katastrofialueille.

– Meidän tehtävämme tällaisessa tilanteessa on tukea yhteiskuntaa ja helpottaa palveluidemme käyttöä, sanoo Leif Abrahamsson Corporate Security -yksiköstä.

Humanitaarista apua

Ruotsissa TeliaSonera tukee Punaisen Ristin ja TV4:n työtä tarjoamalla heille ilmaisia palveluita.
– Näiden käynnissä olevien aktiviteettien lisäksi TeliaSonera lahjoittaa 500 000 Ruotsin kruunua Punaiselle Ristille, kertoo Terje Christoffersen.

TeliaSoneran eri yksiköt varautuvat myös tukemaan eri tavoin mahdollisia katastrofin uhreiksi joutuneita työntekijöitä sekä heidän läheisiään ja työtovereitaan.

Apua jälleenrakennukseen

Tulva-aallon alle joutuneiden maiden yhteiskuntarakenne kärsii tapahtumista monin tavoin. TeliaSonera on osa-omistajana Sri Lankalla toimivassa Suntel-operaattorissa.
– TeliaSonera tulee Suntelin kautta lahjoittamaan rahaa maan jälleenrakentamista varten perustettuun rahastoon, kertoo Terje Christoffersen.