Joakim Isaksson on Sonera Best Developer 2003, voittajasovellut asiakkaiden ja raadin suosikki

Sonera Best Developer 2003 -kilpailun voitti TietoEnatorin Joakim Isaksson kekseliäällä FreeDraw piirto-ohjelmallaan. Asiakkaiden ja kilpailuraadin arvioitavana oli 28 uudenlaista ja kiinnostavaa palvelua.
TeliaSonera Finland järjesti syksyllä 2003 matkapuhelinpalveluiden sovelluskehittäjille avoimen kilpailun, jolla etsittiin innostavia Java- ja Symbian-sovelluksia. Kilpailuun ilmoittautui 28 sovelluskehittäjää, joiden kilpailutyöt olivat myös Soneran matkapuhelinasiakkaiden kokeiltavana ja arvosteltavana.
Kilpailun voitti TietoEnator Oyj Joakim Isakssonin FreeDraw piirto-ohjelmalla. Voittosovelluksella voidaan muokata ja uudelleen tallentaa puhelimen kuvahakemistossa olevia kuvia. Tallennuksen jälkeen kuvia voi myös lähettää multimediaviestinä. FreeDraw oli myös kilpailun ladatuin sovellus.
"Kilpailun raati piti sovellusta helppokäyttöisenä ja laadukkaasti toteutettuna. Raati ennusti tämän tyyppisten hauskojen sovellusten innostavan yleisöä mms-puhelimien ja -palvelujen monipuolisempaan käyttöön. Lisäksi FreeDraw oli yksi palautetta antaneiden asiakkaiden suosikeista", kertoo johtaja Juhani Kivikangas TeliaSonera Finlandista.
Kilpailun raati koostui TeliaSonera Finlandin ja Nokian asiantuntijoista. Kilpailutöitä arvioidessaan raati arvioi muun muassa kilpailutyön omaperäisyyttä, toteutusta ja käytettävyyttä sekä soveltuvuutta tarkoitukseensa. Näiden lisäksi sovellusten latausmäärät ja asiakkaiden antama palaute vaikuttivat arviointiin.
"Olemme todella tyytyväisiä, sillä niin sovelluskehittäjien kuin asiakkaiden osallistumisinto ylitti odotuksemme. Kahden kuukauden kokeilujakson aikana asiakkaat latasivat kilpailutöitä puhelimilleen lähes 20 000 kertaa. Kilpailun saama positiivinen vastaanotto rohkaisi meitä järjestämään kuluvan kevään aikana uuden mobiilipalvelukilpailun, jonka teemana tulee olemaan hyöty- ja asiointipalvelut", Kivikangas jatkaa.
Pääpalkinnon lisäksi kilpailussa palkittiin muita innovatiivisia töitä. Näyttävimmän sovelluksen palkinnon sai 3D Artsin viimeistelty Aquarium-näytönsäästäjä ja omaperäisimmäksi sovellukseksi valittiin FlyerOnen kehittämä Guitar Tuner, puhelimen kautta toimiva kitaranviritin. Kitaranviritin oli myös asiakkaiden suosikki. Parhaaksi peliksi valittiin Lennart Takasen käsialaa oleva Pain Guns, myös verkkopelinä toimiva toimintapeli.
Kilpailun yhteistyökumppani Forum Nokia palkitsi lisäksi Universomon kehittämän Pocket League Elephantica -pelin, jossa voi haastaa kaksi kaveria moninpeliin samaan aikaan samalla matkapuhelimella.
Sonera Best Developer 2003 -kilpailu huipentui gaalaan, jossa voittajat palkittiin. Voittajan palkintona on muun muassa matka Cannesin 3GSM World Congress 04 -tapahtumaan helmikuussa 2004. Kilpailutöitä äänestäneiden kesken arvottiin uusi Nokia N-Gage pelipuhelin.
Johtaja Juhani Kivikangas, TeliaSonera Finland Oyj
Sähköposti: juhani.kivikangas@teliasonera.com