TeliaSonera testaa SIM-korttiin perustuvaa verkkovierailua kehittääkseen yksinkertaisempaa ja turvallisempaa WLAN-palvel

TeliaSonera kertoo Cannesin 3GSM World Congressissa testanneensa ensimmäisenä operaattorina maailmassa SIM-korttiin perustuvaa verkkovierailua WLAN-verkoissa. Matkapuhelimissa käytettävien SIM-korttien kaltaisista SIM-korteista voi tulla standardi, jonka avulla langattomien lähiverkkojen eli WLAN-palveluiden, esimerkiksi TeliaSoneran HomeRun-palvelun, käyttäjä voidaan tunnistaa. TeliaSonera testasi äskettäin onnistuneesti uutta tekniikkaa Suomen ja Ruotsin välisissä verkoissa.
Kokeilussa testattiin verkkovierailua kahden SIM-korttitunnistusta käyttävän WLAN-operaattorin välillä, kun operaattoreilla on käytössään eri WLAN-järjestelmät ja järjestelmätoimittajat.
Tällä hetkellä käyttäjän tunnistamiseen käytetään WLAN-verkossa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Uusi SIM-korttiin perustuva standardi on hyödyllinen sekä käyttäjille että operaattoreille. Se mahdollistaa helpomman ja varmemman sisäänkirjautumisen, GSM/3G- ja WLAN-palvelujen yhteisliittymät ja -laskutuksen, paremmat verkkovierailumahdollisuudet eri operaattorien välillä sekä tehokkaammat yhteiskäyttöön soveltuvat pääteratkaisut (WLAN, GSM, UMTS). SIM-korttiratkaisu perustuu tietoturvaprotokollaan 802.1x- ja EAP-SIM-standardiin, ja se voidaan ottaa käyttöön heti kun GSM Association on hyväksynyt standardin ja suositellut jäsenilleen sen noudattamista SIM-kortin avulla tehtävään sisäänkirjautumiseen omaan verkkoon sekä verkkovierailuun muiden operaattoreiden verkkoihin.
SIM-kortti liitetään tietokoneeseen joko PC-korttipaikkaan tai USB-porttiin liitettävällä sovittimella.
Uuteen tekniikkaan voi tutustua 23.-26. helmikuuta järjestettävässä Cannesin 3GSM World Congressissa. TeliaSonera esittelee uutta tekniikkaa yhtiön lehdistöhuoneessa Palais des Festivalsissa.
Lisätietoja TeliaSonera HomeRunista löytyy osoitteista
www.homerun.telia.com.