TeliaSonera Finland tuo markkinoille internet-liikenteen sisällönsuodatuspalvelun yrityksille ja yhteisöille

TeliaSonera Finland tuo markkinoille Sonera Content Filtering -palvelun. Se on internet-liikenteen sisällönsuodatuspalvelu, joka perustuu Kaliforniassa sijaitsevan PureSight Inc.-yhtiön kehittämään ratkaisuun. Palvelu on tarkoitettu yrityksille ja yhteisöille, jotka haluavat rajoittaa internet-liikennöintiä ns. kielletyille sivuille. Palvelu on ollut koekäytössä mm. Taipalsaarella Saimaanharjun koulukeskuksessa sekä Joutsenon kunnassa ja kokemukset ovat olleet myönteisiä.
Palvelu sopii kaikenkokoisille organisaatioille, jotka haluavat ottaa käyttöön internet-liikenteen sisällönsuodatuspalvelun. Palvelun avulla on mahdollista rajoittaa internet-liikennöintiä kielletyille sivuille sekä estää tietynlaisten tiedostojen lataaminen internetistä. Palvelu analysoi kohdesivun sisällön ennen sivun näyttämistä käyttäjälle. Analysointi perustuu keinoälyteknologiaan, jolloin eri algoritmien avulla selvitetään sivun sisältö ja se, mihin kategoriaan sivu kuuluu. Jos internet-sivulta löytyy kiellettyä sisältöä, sivun esittäminen käyttäjälle estetään.
Palvelun avulla estetään käyttäjien pääsy aikuisviihde-sivuille, huumeisiin liittyville sivuille, "pilkkaus ja viha"-sivuille, äänitiedostoihin (*.MP3) sekä viruksille tyypillisiin tiedostoihin.
Sisällönsuodatuspalvelu ottaa kantaa vain siihen, sallitaanko sivun sisällön näyttö käyttäjälle vai ei. Palvelu ei korvaa muita tieto- ja virusturvapalveluja vaan täydentää olemassa olevia palveluja.
Sisällönsuodatusta käyttämällä yritykset ja yhteisöt saavuttavat lukuisia etuja. Yrityksen ja yhteisön arvomaailmaa tuetaan rajoittamalla internetin väärinkäyttöä ja siten myös haittavaikutuksia. Verkkokapasiteettia käytetään palvelun avulla tehokkaammin, kun internet-kaista on paremmin hyötykäytössä. Näin myös työajan käyttö tehostuu ja tuottavuutta kasvatetaan. Palvelu myös piilottaa käyttäjien IP-osoitteet internet-palvelimilta ja vaikeuttaa haitallisten koodien läpipääsyä, joten palvelulla on oma roolinsa myös tietoturvan kannalta. Palvelun käyttöönotto on helppoa, koska se ei edellytä asiakkaalta laiteinvestointeja, -ylläpitoa eikä ohjelmistopäivityksiä.
"Olemme Saimaanharjun koulukeskuksessa olleet hyvin tyytyväisiä tähän kokeiluun", sanoo koulukeskuksen rehtori Ilkka Leinonen. "Oppilaat ovat suhtautuneet rauhallisesti etenemisen estymisestä kertovaan tietoon, koska esitystapa on asiallinen ja kuuluu järjestelmään. Olimme myös iloisesti yllättyneitä palvelun helppokäyttöisyydestä ja nopeudesta, jolla palvelu analysoi kohdesivun ja kertoo lopputuloksen. Palvelun käyttöönotolla osoitamme myös vanhemmille, että tunnemme vastuumme oppilaiden kasvattajina ja asettamalla heille rajoja myös tietotekniikkaa hyödyntämällä", sanoo Ilkka Leinonen.
"Yhteistyömme Saimaanharjun koulukeskuksen ja Joutsenon kunnan sekä Tietomaakunta eKarjalan Oy:n kanssa on ollut innostavaa ja tuloksellista. Sisällönsuodatuspalvelulle on juuri nyt voimakas yhteiskunnallinen tilaus. Olemme iloisia, että Tietomaakunta eKarjala, tietoverkkopalveluita ja korkealaatuista tietotekniikkakoulutusta kuntayhteisöille ja pk-yrityksille tarjoava yritys on yhteistyökumppanimme. Tietomaakunta eKarjala Oy:llä on keskeinen rooli Etelä-Karjalan tietoyhteiskuntakehittäjänä ja palveluntarjoana yhdessä TeliaSonera Finlandin kanssa", sanoo osastonjohtaja Pasi Korhonen TeliaSonerasta.
TeliaSonera Finland Oyj
Osastonjohtaja Pasi Korhonen