Sonera aloittaa roskapostin suodattamisen

Sonera aloittaa ns. roskapostin eli sähköpostilla lähetettyjen ei-toivottujen massaviestien suodattamisen kuluttajien ja pk-yritysten sähköpostipalvelusta. Kesäkuussa aloitettavan suodatuksen tavoitteena on varmistaa tietoliikenneverkon ja sähköpostijärjestelmän toiminta ja ehkäistä lisääntyvän roskapostin aiheuttamia häiriöitä sähköpostiliikenteessä.
Automaattisella roskapostisuodattimella poistetaan järjestelmään saapuvasta liikenteestä roskapostiksi tunnistettuja viestejä. Suodattaminen ei poista kaikkea roskapostia, mutta se lisää huomattavasti sähköpostijärjestelmän luotettavuutta. Sonera tiedottaa suodattamisesta kaikille asiakkaille, joita kesäkuussa aloitettava käytäntö koskee.
Sonera on pyrkinyt aktiivisesti vähentämään virusten ja muiden haittaohjelmien vaikutusta sähköpostiliikenteeseen. Aktiivisen virussuodatuksen ansiosta virusviestien määrä on vähentynyt huomattavasti kuluvana vuonna. Roskapostia on toistaiseksi torjuttu estämällä sellaisten internetasiakkaiden pääsy viestintäverkkoon, joiden liittymien kautta on lähetetty huomattavia määriä roskapostia. Esto on poistettu, kun asiakkaan kanssa on pystytty ratkaisemaan roskapostiin liittyvä ongelma.
Virukset, madot ja roskaposti lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti internetissä ja sähköpostissa. Asiakkaiden tietokoneita kaapataan roskapostin välityskoneiksi siten, että koneet voivat lähettää suuria määriä roskapostia asiakkaan tietämättä. Samalla kaapatun koneen käyttäjän tietoturva vaarantuu, sillä valtaajalla saattaa olla pääsy koneen tiedostoihin.
Verkkotasolla tehtävän virus- ja roskapostisuodatuksen lisäksi on erittäin tärkeätä että kaikkien internetiin kytkettyjen tietokoneiden tietoturvallisuus on varmistettu. Ajan tasalla olevat tietoturvapalvelut vähentävät merkittävästi virusten leviämistä ja niiden aiheuttamia haittavaikutuksia. Suosittelemme, että jokainen internetyhteyden käyttäjä pyrkii huolehtimaan käyttöjärjestelmän säännöllisestä päivittämisestä. Tämän lisäksi tietokoneeseen on syytä hankkia virustorjuntaohjelma, joka tunnistaa ja poistaa viruksia, sekä palomuuri, joka ehkäisee ulkopuolisten tunkeutumista koneelle.
Tuoteryhmäpäällikkö Matti Sallinen, Kuluttajapalvelut, TeliaSonera Finland
Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi