Sonera tuo markkinoille langattoman vaihteenhoitoratkaisun

Sonera tukee yritysten siirtymistä langattomaan puheliikenteeseen ja yhden päätelaitteen toimintamalliin lanseeraamalla uuden vaihteenhoitoratkaisun, joka yhdistää matkapuhelimet osaksi yrityksen viestintäjärjestelmää. Ratkaisu tuo liikkumavapautta asiakaspalveluun, parantaa tavoitettavuutta ja vähentää laitehankintoja sekä turhia soitonsiirtoja.
Soneran uusi vaihteenhoitoratkaisu tarjoaa yrityksille mahdollisuuden hyödyntää täysin langatonta puhelinjärjestelmää tai siirtyä langattomuuteen asteittain puheliikenteessään. Ratkaisun avulla matkapuhelimet toimivat samalla tavalla kuin lankapuhelimetkin ja näkyvät välittäjälle samanlaisina "alaliittyminä" kuin vaihteen alaliittymät. Vaihteenhoitaja voi välittää puhelun matkapuhelimeen ja siirtyä palvelemaan seuraavaa soittajaa. Jos puheluun ei vastata tai matkapuhelin on pois päältä, puhelu palautuu takaisin vaihteeseen. Uutta on myös se, että vaihteenhoitaja tietää, mistä alaliittymästä puhelu palautuu ja mistä syystä.
Ratkaisu tuo yrityksille säästöjä, kun niiden ei enää tarvitse ylläpitää kahta rinnakkaista puhelinjärjestelmää ja laitehankinnat vähenevät, kun jokainen työntekijä tarvitsee ainoastaan yhden päätelaitteen. Myös monet tarpeettomat puheluiden siirrot lankapuhelimesta kännykkään vähenevät, mikä osaltaan alentaa kustannuksia.
"Tarjoamme hallitun ja kustannustehokkaan tavan siirtyä yhden päätelaitteen toimintamalliin ja hyödyntää langattomuutta osana yrityksen puheviestintää. Langattoman vaihteenhoitoratkaisun avulla soittajat saavat entistä parempaa palvelua, oikeat henkilöt tavoitetaan tehokkaasti myös puhelinvaihteen kautta ja vaihteenhoitajan työt hoituvat oman työpisteen ulkopuoleltakin", Business Manager Pekka Reinikainen TeliaSonera Finlandista painottaa.
Yrityksissä liikkuvuudesta on tullut arkipäivää ja matkapuhelimesta usein lankapuhelinta tärkeämpi työväline. Aiemmissa vaihteenhoitoratkaisuissa soittaja on kuitenkin saattanut jäädä oman onnensa nojaan, kun puhelu siirrettiin vaihteesta eteenpäin matkapuhelimeen, eikä vaihteenhoitaja voinut nähdä vastattiinko puheluun vai ei. Matkapuhelimeen siirretystä puhelusta vastaanottaja ei myöskään nähnyt kuka soittaa, koska puhelin näytti vain sen lankapuhelimen numeroa, josta siirrot tulivat.
Soneran vaihteenhoitoratkaisu toteutetaan Soneran verkossa. Palvelun ensimmäisessä versiossa vaihteenhoito on ulkoistettu Soneralle ja puheluita välitetään sekä matkapuhelin- että lankaliittymiin. Kesällä valmistuva uusi versio soveltuu yrityksille, jotka hoitavat puhelunvälityksen itse. Vuoden 2004 loppuun mennessä lanseerataan vielä kaksi ainoastaan matkapuhelimien käyttäjille sopivaa ratkaisua.
Pekka Reinikainen, Business Manager, TeliaSonera Finland Oyj
Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi