Soneralta uusi palvelu yrityksille roskapostin torjuntaan

Sonera tuo markkinoille kattavan lisäpalvelun roskapostin torjuntaan yrityksille, joilla on oma sähköpostipalvelin. Sonera Spam Filtering -palvelun teknologia perustuu ohjelmoidun keinoälyn käyttöön. Palvelu toteutetaan yhteistyössä Trend Micro Nordicin kanssa.
Sonera Spam Filtering -palvelu perustuu heuristiseen roskapostin tunnistuskykyyn ja tietokantojen käyttöön. Palvelu mahdollistaa roskapostiviestien tunnistamisen ja poistamisen ennen kuin roskaposti pääsee tukkimaan yrityksen sähköpostijärjestelmiä. Heuristisella roskapostin suodattamisella tutkitaan teknisesti sähköpostiviestin runkoa, tekstisisältöä sekä viestin muotoiluja. Palvelun käyttämä teknologia analysoi sähköpostiviestin sisältöä sekä ominaisuuksia ja päättelee niiden avulla, onko kyse roskapostiviestistä. Lisäksi tietokannan kautta tarkistetaan, onko kyse roskapostista. Mikäli viesti tulkitaan roskapostiksi, se voidaan palvelun käyttäjän toiveesta joko leimata roskapostimerkinnällä ja toimittaa asiakkaalle eteenpäin tai sen perillemeno voidaan estää kokonaan.
Roskapostinsuodatuspalvelu on erikseen tilattava lisäpalvelu, joka soveltuu yrityksille joilla on oma sähköpostipalvelin ja verkkotunnus. Palvelu on helppokäyttöinen, eikä vaadi yritykseltä laiteinvestointeja, järjestelmän ylläpitoa tai järjestelmän ohjelmistopäivityksiä. Roskapostisuodatuspalvelun tarjoaminen on jatkoa Soneran muille toimenpiteille verkkoja kuormittavaa roskapostia vastaan. Heinäkuussa alkoi automaattinen, maksuton roskapostinsuodatus niille kuluttaja- ja pk-asiakkaille, joilla on käytössään Soneran tarjoamia sähköpostilaatikoita.
- Arvioiden mukaan roskapostin osuus on nykyisin yli puolet kaikesta sähköpostiliikenteestä. Virusten saastuttamat koneet toimivat roskapostin välittäjinä, mikä entisestään lisää roskasähköpostin määrää. Roskaposti aiheuttaa yrityksille kuluja esimerkiksi menetettynä työaikana. Toimimme TeliaSonerassa aktiivisesti roskapostia ja sen aiheuttamia haittoja vastaan. Palvelumme on tehty vastaamaan yritysten koko ajan kasvavaan tarpeeseen suojautua roskapostilta, toteaa johtaja Markku D. Järvinen TeliaSonera Finlandista.
Johtaja Markku D. Järvinen, TeliaSonera Finland Oyj
Puh. +358-40-5444113,Tuotepäällikkö Tommi Vänninen, TeliaSonera Finland Oyj