Sonera avaa UMTS-verkon kaupalliseen käyttöön 12.10.2004

Nopeamman tiedonsiirron myötä palvelujen käytettävyys paranee merkittävästi

Sonera ottaa kaupalliseen käyttöön UMTS-verkkonsa 12.10.2004 maamme kahdellakymmenellä paikkakunnalla. Soneran UMTS-verkko toimii Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Maarianhaminassa, Porissa, Rovaniemellä, Salossa, Seinäjoella, Tampereella, Turussa, Vaasassa, Varkaudessa ja Oulussa. Pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussa Soneran UMTS-verkon alueella asuu noin 70 % kaupunkien asukkaista.

Lisääntynyt liikkuva työskentely ja monipuolistuvat matkaviestinpalvelut asettavat entistä suurempia vaatimuksia verkon kapasiteetille ja tiedonsiirtonopeudelle. Soneran UMTS-verkon tiedonsiirtonopeus on parhaimmillaan 384 kilobittiä sekunnissa. Nopeasta tiedonsiirrosta on hyötyä esimerkiksi sähköpostin liitetiedostojen avaamisessa, internetin selailussa ja liikkuvan kuvan lähettämisessä. Myös videosisällöt, musiikin kuuntelu ja pelit sujuvat entistä joustavammin nopeamman tiedonsiirron avulla.

"Tavoitteenamme on, että meillä on laadultaan Suomen paras verkko teknologiasta riippumatta, jotta asiakkaamme voivat käyttää haluamiaan palveluita valitsemillaan päätelaitteilla. Uskomme, että avaamalla UMTS-verkon kahdellakymmenellä paikkakunnalla tarjoamme heti avauksessa kattavinta 3G-palvelua Suomessa. Palveluidemme taustalla on kulloinkin edistyksellisin ja tarkoituksenmukaisin teknologinen ratkaisu. Tärkeätä on ollut varmistaa, että palvelumme toimivat hyvin erilaisissa matkaviestinverkoissa ja siirtymät verkosta toiseen ovat saumattomia", sanoo TeliaSonera Finlandin toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen.

Verkkoa laajennetaan kysynnän mukaan

Soneran asiakas saa UMTS-verkon nopeamman tiedonsiirron käyttöönsä hankkimalla Soneran jälleenmyyjältä itselleen Soneran 3G-kortin ja UMTS-puhelimen. Puhe ja tekstiviestit maksavat UMTS-verkossa saman verran kuin GSM-verkossa. Vastaavasti tiedonsiirto hinnoitellaan nykyisten hinnoittelumallien mukaisesti niin kuluttaja- kuin yrityspalveluissakin.

UMTS-verkkoa laajennetaan kysynnän mukaan. UMTS-verkon rakentamisen rinnalla jatketaan muiden nopeiden tiedonsiirtomenetelmien, kuten EDGEn tuomista GSM-verkkoon.

Tällä hetkellä markkinoilla olevat päätelaitteet toimivat joko GPRS/EDGE- tai GPRS/UMTS-tekniikoilla. Ensimmäisen kolmitoimisen GPRS/EDGE/UMTS-päätelaitteen odotetaan tulevan saataville vielä tämän vuoden aikana, ja Sonera uskoo kolmitoimilaitteiden yleistyvän myöhemmin. Sonera arvioi kolmannen matkaviestinsukupolven massamarkkinoiden syntyvän, kun edullisemman hintaluokan päätelaitteita on markkinoilla riittävästi.

UMTS-verkko on ollut esikaupallisessa käytössä joulukuusta 2003 lähtien. Esikaupalliseen vaiheeseen osallistui yli tuhat käyttäjää noin 30 yrityksestä. Esikaupalliseen vaiheeseen osallistuvat yritykset hyödynsivät verkkoa omassa palvelunkehityksessään. Sonera sai esikaupallisesta vaiheesta runsaasti arvokasta palautetta, jota hyödynnettiin verkkoa kehitettäessä.

Tiedonsiirron hinnoittelu kuluttaja-asiakkaille:

Lisätietoja:

Anni Vepsäläinen, toimitusjohtaja, TeliaSonera Finland Oyj
sähköposti: anni.vepsalainen@teliasonera.com

Pasi Mehtonen, tuotekehitysjohtaja, Matkapuhelinpalvelut, TeliaSonera Finland Oyj
puh. 02040 54513
sähköposti: pasi.mehtonen@teliasonera.com
Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi
Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: