Sonera ottaa käyttöön roskapostien estolistat

Sonera aloittaa estolistoihin (ns. black list) perustuvan roskapostien suodatuksen SMTP-sähköpostinreitityspalvelun yritysasiakkaille. 30.9. alkaen kaikki smtp.tele.fi- tai stmp.inet.fi -sähköpostipalvelimien kautta sisään tulevat viestit tarkistetaan valituilla estolistoilla. Jos sähköposteja lähettävä taho on estolistoilla, Sonera ei vastaanota tai välitä eteenpäin sieltä tulevia sähköpostiviestejä.
Yritykset käyttävät SMTP-sähköpostinreitityspalvelua internetistä yrityksen omalle palvelimelle saapuvan postin sekä yrityksestä lähtevän postin välitykseen. Roskapostien estolistojen käytöllä estetään välityspalvelimien ylikuormittumista ja siten taataan myös sähköpostiliikenteen toimivuus ja nopeus. Soneran käyttämiä estolistoja ylläpitää luotettava taho, eikä näille listoille voi joutua vahingossa, vaan listatun palvelimen kautta on lähetetty huomattavat määrät roskapostia joko tietoisesti, virheellisen asennuksen tai tietomurron takia. Estolistojen käyttöönotto ei poista kaikkea roskapostia sähköpostiliikenteestä, mutta se lisää huomattavasi sähköpostiliikenteen luotettavuutta ja nopeutta silloin kun sähköpostiliikenne sisältää tavanomaista merkittävästi suuremman määrän roskapostia.
Estolistojen käyttöönotto on osa toimenpidekokonaisuutta, jolla Sonera haluaa varmistaa sähköpostipalveluidensa ja välityspalveluidensa häiriöttömän toiminnan. Heinäkuussa Sonera aloitti yksityisasiakkailleen tarkoitettujen sähköpostipalvelujensa roskapostin suodattamisen. Lisäksi yritykset ovat elokuun alusta alkaen voineet tilata Spam Filtering -palvelun, jossa roskapostien tehokas torjunta perustuu ns. heuristiseen suodatukseen eli sähköpostiviestin rungon, tekstisisällön sekä viestin muotoilun tekniseen analysointiin. Palvelu on tarjolla yrityksille, joilla on oma sähköpostipalvelin tai jotka käyttävät Businessmail-palvelua.
Johtaja Risto Pätsi, Verkot ja tuotanto, TeliaSonera Finland
Puh. 0400 647 939,