Soneran tietoturvapalvelu laajenee roskapostin ja sisällön suodatukseen

22.9.2004

Soneran tietoturvapalvelu laajenee roskapostin ja sisällön suodatukseen

Soneran kuluttajille tarjoama tietoturvapalvelu täydentyy samalla kun entisten palvelujen hinnat laskevat. Uutuutena tarjolle tulee palvelu, joka sisältää virusturvan ja palomuurin lisäksi roskapostin ja sisällön suodatuksen. Sonera Tietoturva -palvelu toteutetaan yhteistyössä F-Securen kanssa.

Virukset, madot ja roskaposti lisääntyvät jatkuvasti internetissä ja sähköpostissa. Arviolta yli puolet kaikesta sähköpostiliikenteestä on roskapostia. Ajan tasalla olevat tietoturvapalvelut vähentävät merkittävästi virusten leviämistä ja niiden aiheuttamia haittoja omalla tietokoneella. Sonera Tietoturva on väline haittojen minimoimiseksi.

Uudistuneen Sonera Tietoturvan hinnat ovat laskeneet ja palveluun on tuotu uusia ominaisuuksia. Palvelupaketti sisältää nyt virustorjuntaohjelman ja palomuurin lisäksi roskapostin ja sisällönsuodatuksen. Asiakas voi valita myös pelkän virusturvan, joka tunnistaa ja poistaa viruksia, tai virusturvan ja palomuurin yhdistelmän, jolloin ulkopuolisten tunkeutuminen koneelle estyy. Uudistunut palomuuri sisältää myös puhelinverkkoyhteyksien kontrolloinnin. Palomuuri seuraa mihin numeroihin asiakkaan puhelinlinjaa käyttävä modeemi yrittää ottaa yhteyttä, ja kysyy erikseen käyttäjältä luvan ennen puhelun yhdistämistä mikäli numero ei ole hyväksyttyjen numerojen listalla (esimerkiksi Soneran soittosarjanumerot).

Sonera Tietoturvassa oleva roskapostinsuodatin on ohjelmisto, joka suodattaa saapuvista sähköposteista esimerkiksi mainospostit pois asiakkaan omalla tietokoneella. Ohjelmisto tutkii saapuvan sähköpostiviestin runkoa, tekstisisältöä sekä viestin muotoiluja ja päättelee niiden avulla, onko kyse roskapostiviestistä. Ohjelmisto säästää suodatetut roskapostit, joten asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus tarkistaa, mitä posteja ohjelmisto on poistanut.

Palvelun sisällönsuodatuksen avulla asiakas voi rajoittaa pääsyä määritellyille internetsivuille. Näin voi estää esimerkiksi lasta joutumasta vahingossa aikuisviihdettä, pelaamista tai väkivaltaa sisältäville sivuille. Halutessaan sisällönsuodatuksen saa pois päältä itse määrittelemällään salasanalla.

Yritysasiakkaille Soneralla on tarjolla Spam Filtering -palvelu, jossa roskapostien tehokas torjunta perustuu sähköpostiviestin rungon, tekstisisällön sekä viestin muotoilun tekniseen analysointiin.

Sonera torjuu roskapostia myös verkkotason toimenpiteillä varmistaakseen tietoliikenneverkkonsa ja sähköpostijärjestelmänsä häiriöttömän toiminnan. Heinäkuussa yhtiö aloitti roskapostin suodatuksen yksityisasiakkaidensa sähköpostijärjestelmästä. Lisäksi Sonera torjuu roskapostikuormaa yritysasiakkaidensa SMTP-sähköpostinreitityspalvelun estolistojen (ns. black list) avulla.

Sonera Tietoturva hinnasto:

Sonera Internet Fun, Sonera ADSL Laajakaista 256 ja 512 kbps ja Sonera Laajakaista Kaapeli:
Virusturva 3,49 E/kk
Virusturva ja palomuuri 6,90 E/kk
Virusturva, palomuuri, sisällönsuodatin ja roskapostisuodatin 7,90 E/kk

Sonera Internet Active, Sonera ADSL Laajakaista 1, 2 ja 8 Mbps,
Sonera Laajakaista Taloyhtiö (paketti 3):
Virusturva 0 E/kk
Virusturva ja palomuuri 3,90 E/kk
Virusturva, palomuuri, sisällönsuodatin ja roskapostisuodatin 4,90 E/kk

Sonera tarjoaa useita erilaisia internetyhteyksiä asiakkaiden tarpeiden ja asuinalueen mukaan. Palvelut saa käyttöönsä joko tilaamalla Sonera Internet -liittymän, Sonera Laajakaista ADSL:n, Sonera Laajakaista Taloyhtiön tai Sonera Laajakaista Kaapelin. TeliaSoneran internetliittymien saatavuusalue on Suomen kattavin; tällä hetkellä Soneran liittymiä tarjotaan yli 250 kunnan alueella. Ja esimerkiksi Soneran Kyläkaista-konsepti edistää laajakaistayhteyksien ulottumista taajamien lisäksi myös maaseutukyliin, mikä lisää tasa-arvoa laajakaistapalvelujen saatavuudessa taajamien ja haja-asutusalueiden välillä.

Lisätietoja:

Tuotepäällikkö Jussi Hirvelä, TeliaSonera Finland Oyj
Puh. 02040 54447

TeliaSonera

TeliaSoneran Suomen tulosyksikkö TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa tuotteita ja palveluita Sonera-brandin alla.

TeliaSonera on Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys. Joulukuun lopussa 2003 TeliaSoneralla oli 11 957 000 matkaviestintäasiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 37 610 000), 8 061 000 kiinteän verkon asiakasta ja (osakkuusyhtiöt mukaanlukien9 160 000) ja 1 631 000 internet-asiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 1 691 000). Kotimarkkinoiden ulkopuolella TeliaSoneralla on merkittäviä omistusosuuksia kasvavilla markkinoilla Venäjällä, Turkissa ja Euraasiassa. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä ja Helsingin Pörssissä. Tammi-joulukuun 2003 pro forma -liikevaihto oli 81,7 miljardia Ruotsin kruunua (9,01 miljardia euroa). Työntekijöiden määrä oli 26 694.
Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi
Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: