TeliaSonera tammikuu–kesäkuu 2005

Puolivuotiskausi
• Liikevaihto kasvoi 42 556 milj. Ruotsin kruunuun (40 189).
• Nettotulos oli 5 985 milj. kruunua (7 116) ja osakekohtainen tulos 1,12 kruunua (1,40).
• Vapaa kassavirta kasvoi 8 315 milj. kruunuun (5 785).

Toinen vuosineljännes
• Liikevaihto kasvoi 6,5 prosenttia 21 752 milj. kruunuun (20 422).
• Useimmat liiketoiminnot kehittyivät hyvin, mutta hintapaineet ja siirtyminen kiinteän verkon palveluista matkaviestin- ja Internet-palveluihin Ruotsissa ja Suomessa alensivat käyttökateprosenttia 33,1 prosenttiin (35,9).
• Liiketulos ennen kertaluonteisia eriä oli 4 385 milj. kruunua (5 063).
• Asiakasmäärä kasvoi voimakkaasti edellisestä vuodesta:
- 1,2 miljoonaa uutta asiakasta Pohjoismaiden ja Baltian alueen liiketoiminnoissa eli yhteensä 22,6 miljoonaa asiakasta.
- 1,6 miljoonaa uutta asiakasta Euraasiassa eli yhteensä 4,6 miljoonaa asiakasta, ja 13,8 miljoonaa uutta asiakasta Venäjän ja Turkin osakkuusyhtiöissä eli yhteensä 42,6 miljoonaa asiakasta.
• Osinkojen maksuun käytettiin 5 610 milj. kruunua ja osakkeiden takaisinostoon 10 163 milj. kruunua.
• TeliaSonera käy neuvotteluja norjalaisen Chess/Sense-yhtiön ostamisesta.

Kauden jälkeisiä merkittäviä tapahtumia
• Käteisvastike osakkeiden takaisinostosta maksettiin 4.7.2005.
• Juho Lipsanen, entinen Alma Media Oyj:n toimitusjohtaja, on nimitetty TeliaSonera Finlandin toimitusjohtajaksi 11.10.2005 alkaen.
• August Baumann, nykyinen TeliaSoneran norjalaisen matkaviestinoperaattorin NetComin talous- ja liiketoiminnan kehitysyksikön johtaja, on nimitetty NetComin toimitusjohtajaksi 1.9.2005 alkaen. Nykyinen toimitusjohtaja Barbara Thoralfsson jättää TeliaSoneran työskennelläkseen perheensä sijoitusyhtiössä.

Sisältöä koskevat kysymykset:
TeliaSonera AB