TeliaSonera ja Västtrafik kokeilevat uutta matkapuhelintekniikkaa Göteborgissa

Near Field Communication (NFC) on kansainvälinen standardi, jonka kehittelyyn TelliaSonera on osallistunut. NFC:tä vi lähinnä kuvailla eräänlaiseksi Bluetooth-tekniikaksi, joka toimii lyhyillä etäisyyksillä.

– Uusi matkapuhelintekniikka on erittäin helppokäyttöinen, ja sen ansiosta Västtrafik voi tarjota matkustajilleen entistä parempaa palvelua, kertoo Västtrafik AB:n IT-johtaja Mats Lilienberg. Kun lähetämme ajankohtaista tietoa älykkäille infotauluille, matkustajilla on aina mahdollisuus saada paikkasidonnaista, päivitettyä tietoa. On mielenkiintoista toteuttaa kokeilu yhdessä TeliaSoneran kanssa.

Kokeilussa ovat mukana mm pysäkkikohtaiset aikataulutiedot, reittioppaat, tekstiviestilipun ostaminen ja yleinen liikennetiedotus. Palvelut saa käyttöön helposti koskettamalla matkapuhelimella pysäkin infotaulua.

– Uudet matkapuhelimille tarkoitetut joukkoliikennepalvelut ovat jälleen yksi esimerkki siitä, miten ihmiset voivat hyödyntää matkapuhelimiaan arkipäiväisessä elämässä, sanoo Lars Klasson, joka on TeliaSoneran Mobility Services -liiketoiminta-alueen tekninen johtaja. Odotan mielenkiinnolla, miten testiryhmä kokee uudet palvelut ja miten Västtrafik kokee palvelut oikeassa liikenneympäristössä.

Kokeilut aloitetaan vuoden 2008 ensimmäisen neljänneksen aikana, ja niitä arvioidaan jatkuvasti. Testiryhmään valitaan erilaisia matkustajia, joille annetaan NFC-toiminnolla varustettu matkapuhelin. Göteborgin alueelle asennetaan tietyille pysäkeille älykkäitä infotauluja (SmartPoster). Lisäksi kokeillaan toimintoa, jossa kännykkään tuleva teksti kuuluu myös ääniviestinä. FC-teknologian ansiosta Västtrafik voi ympäristöystävällisellä tavalla tarjota asiakkailleen helposti saatavaa tietoa ilman, että sitä tarvitsee jatkuvasti painattaa ja vaihtaa pysäkeille.

Near Field Communication, NFC

NFC perustuu sähköisten siirtostandardien yhdistelmään, joka on tuttu sirukorteista. Teknologia mahdollistaa tiedon sähköisen siirron enintään 10 cm:n etäisyydeltä. NFC-standardi sisältää tärkeitä turvallisuusominaisuuksia, joita vaaditaan arkaluonteisen tiedon siirrossa tunnistamisen, lipunmyynnin ja maksamisen yhteydessä. Tieto siirretään 13,56 MHz:n taajuudella. NFC täyttää seuraavat standardit: ISO 18092, ISO 21481, ECMA (340, 352 ja 356) ja ETSI TS 102 190. Teknologia on yhteensopiva kansainvälisen sirukorttistandardin ISO 14443 A/B:n kanssa. TeliaSonera on jo jonkin aikaa ollut edelläkävijä innovatiivisissa foorumeissa, jotka ovat tutkineet niin kutsuttuun Near Field Communication (NFC) -teknologiaan perustuvia uusia mahdollisuuksia. Vuonna 2006 TeliaSonera suoritti kokeiluja Tampereen joukkoliikenteessä.