TeliaSonera testaa Turbo 3G-tekniikkaa Ruotsissa

(3GSM World Congress, Barcelona) TeliaSonera avaa keväällä asiakkailleen Ruotsissa uuden huippunopean langattoman laajakaistaverkon osana strategiaansa tarjota asiakkaille aina paras yhteys. Matkaviestinverkkoa vahvistetaan osissa Tukholmaa ja Göteborgia uudella HSPA-tekniikalla, Turbo 3G:llä, joka tarjoaa asiakkaille langattoman yhteyden internetiin jopa 3,6 Mbit/s:n nopeudella.

Testi alkaa vuoden 2007 toisen vuosineljänneksen aikana osissa Tukholmaa ja Göteborgia.

Kaikki Telian asiakkaat, jotka asuvat testialueella, voivat kokeilla Turbo 3G -verkkoa, jos heillä on matkapuhelin tai kannettava tietokone, jossa on HSPA:ta tukeva PC-kortti.

– Yhä useammat haluavat päästä internetiin sijainnistaan riippumatta, ja ihmiset haluavat mieluimmin, että yhteyden saa yhtä nopeasti kuin jos olisi kotona tai toimistossa. Langattomat laajakaistapalvelumme ovat hyvin suosittuja tänä päivänä ja voimme nähdä, että asiakkaillamme on lisääntynyt tarve saada nopeampi langaton laajakaista. Arvioimme jatkuvasti, millä tekniikoilla voimme tarjota asiakkaillemme eniten lisäarvoa, ja näemme nyt, että HSPA on hyvä lisä olemassa olevaan matkaviestinverkkoomme ja linjassa pyrkimyksemme kanssa tarjota asiakkaillemme paras mahdollinen verkko ja yhteys, sanoo Håkan Dahlström, joka on TeliaSoneran Mobility Services –liiketoiminta-alueen Ruotsin johtaja.

Uudella tekniikalla voi esimerkiksi saada langattoman yhteyden tietokoneeseen nopeammin ja yksinkertaisemmin ja surffata, lähettää viestejä ja asiakirjoja tai ladata musiikkia, kuvia ja elokuvia. TeliaSonera tarjoaa jo nyt jopa 384 Kbit/s:n nopeuksia matkaviestinverkossa Ruotsissa. TeliaSoneran matkaviestinverkkoa laajennetaan tällä hetkellä ja vuoden 2008 lopussa se tulee peittämään 90 prosenttia Ruotsin pinta-alasta.