Huippunopea Internet maailman huipulla

Tämä on merkittävä askel langattomassa viestinnässä ja vahva osoitus siitä, että TeliaSoneran uraauurtava asema tällä toimialalla auttaa todella muuttamaan miljardien ihmisten elämää, sanoo TeliaSoneran toimitusjohtaja Lars Nyberg.

– Olemme erittäin ylpeitä voidessamme ilmoittaa maailman korkeimmalla toimivasta liikkuvasta viestintäyhteydestä, kun 3G-palvelumme Mount Everestin alueella Khumbun laaksossa otetaan käyttöön. Tästä maailman korkeimmalla vuorella sijaitsevasta tukikohdasta tarjottava nopea 3G-yhteys mahdollistaa nopeammat ja edullisemmat viestintäpalvelut niin Khumbun laakson asukkaille, vaeltajille kuin vuorikiipeilijöillekin, hän jatkaa.

Tämä 5 200 metriin rakennettu 3G-tukiasema sijaitsee korkeimmalla koko maailmassa. Se antaa paikallisille ihmisille, vuorikiipeilijöille ja vaeltajille mahdollisuuden selailla Internetiä, lähettää videoita ja sähköposteja sekä soittaa kotiin jääneille ystävilleen ja perheenjäsenilleen – kaikki huomattavasti halvemmalla kuin keskimääräisen satelliittiyhteyden välityksellä. Everestin perusleiri on juuri tullut hieman lähemmäksi.

3G:n tilauskanta laajenee

Laajenevan 3G-verkon avulla Ncell tarjoaa myös kohtuuhintaisia palveluita koko Nepalin kansalle. Matkaviestinnän liittymätiheys on vielä vähäinen, mutta kasvaa nopeasti. Kehityssuuntausta nopeuttavat ennen kaikkea TeliaSoneran ja muiden investoinnit nykyaikaiseen viestintäinfrastruktuuriin. TeliaSoneran tullessa Nepaliin vuonna 2008 matkapuhelinliittymä oli noin 15 prosentilla nepalilaisista. Tämän vuoden kolmannen neljänneksen päättyessä liittymätiheys oli jo yli 30 %. Ncellillä on jo 3,7 miljoonaa tilaajaa, ja uuden 3G-verkon odotetaan kiihdyttävän liittymäkannan kasvua.

Tänään Katmandussa pidetyssä lehdistötilaisuudessa toimitusjohtaja Lars Nyberg, Euraasian liiketoiminta-alueen johtaja Tero Kivisaari ja Ncellin toimitusjohtaja Pasi Koistinen paljastivat myös TeliaSoneran tulevia investointisuunnitelmia Nepalissa. TeliaSonera on päättänyt nopeuttaa investointitahtia vuonna 2011, ja osoittaa tarkoitukseen yli 100 miljoonaa dollaria. Tämä tuo liikkuvat viestintäyhteydet ja edulliset telepalvelut väestöstä yli 90 prosentin ulottuville, mikä edistää maan taloudellista ja yhteiskunnallista kehitystä. 3G-verkko tulee kattamaan kaikki tärkeimmät kaupungit ja muut tiheään asutut alueet.

Lisätietoja antaa TeliaSoneran ulkoisen viestinnän johtaja Thomas Jönsson numerossa +46 70 680 30 88 tai osoitteessa thomas.t.jonsson@teliasonera.com

Klikkaamalla tätä näet suomalaisen Veikka Gustafssonin, joka on yksi harvoista kaikille maailman korkeimmille vuorille ilman happilaitteita kiivenneistä ihmisistä. Veikka kertoo uuden 3G-verkon merkityksestä ja sen avaamista mahdollisuuksista Mount Everestin perusleirissä.

Klikkaamalla tätä saat lisää lehdistömateriaalia – kuvia ja videoita.