TeliaSonera ostaa uusia taajuuksia 4G-verkon laajentamiseksi Ruotsissa

– Investoimalla 800 MHz:n taajuusalueeseen voimme jatkaa 4G-verkon kustannustehokasta laajentamista ja tarjota korkealaatuisen asiakaskokemuksen. Yhdessä yhtiön kiinteään laajakaistaan ja muihin matkaviestinverkkoihin tekemien investointien kanssa tämä tarjoaa asiakkaillemme parhaan mahdollisen internetyhteyden heidän sijainnistaan riippumatta, sanoo TeliaSoneran Mobility Services ‑liiketoiminta-alueen johtaja Håkan Dahlström.

TeliaSonera toi 14.12.2009 markkinoille – ensimmäisenä operaattorina maailmassa –kaupallisen seuraavan sukupolven liikkuvan laajakaistan avaamalla 4G-verkot Tukholmassa ja Oslossa. Vuonna 2010 TeliaSoneralla avasi 4G-verkot myös Tanskassa, Suomessa ja Virossa. Lisäksi yhtiö aloitti vuonna 2010 4G-verkkojen pilottikäytön Liettuassa, Latviassa ja Uzbekistanissa. Ruotsissa TeliaSoneran 4G-verkko kattaa tällä hetkellä 28 paikkakuntaa. Tämän vuoden loppuun mennessä 4G-verkko toimii yhteensä 237 paikkakunnalla Ruotsissa.

Nyt myönnetyt toimiluvat ovat voimassa 25 vuotta, ja TeliaSoneran toimiluvan kustannukset ovat 854 milj. kruunua 2x10 MHz:n suuruisista taajuuslohkoista 800 MHz:n taajuusalueella. Ostettuihin 800 MHz:n taajuusalueen taajuuslohkoihin ei liity ehtoja rakennustahdista tai väestöpeitosta Ruotsissa. Maksu posti- ja telehallitukselle suoritetaan tämän vuoden toisen vuosineljänneksen aikana. TeliaSoneralla on Ruotsissa ennestään 2,6 GHz:n taajuusalueen toimilupa, jota on tähän mennessä käytetty olemassa olevan 4G-verkon rakentamiseen.

TeliaSonera julkaisee tämän tiedotteen Ruotsin arvopaperimarkkinalain (lagen om värdepappersmarknaden) ja/tai Ruotsin rahoitusvälineiden kaupankäynnistä annetun lain (lagen om handel med finansiella instrument) perusteella. Tieto on annettu julkaistavaksi 4.3.2011 klo 14.40.

__________________________________________________________________

TeliaSoneran lehdistöpalvelu vastaa toimittajille numerosta: +46-771 77 58 30