TeliaSonera – Suomen arvokkain pörssibrändi 2011

TeliaSonera nousi listan ykköseksi (8407 M€) ensimmäistä kertaa, ohi viime vuoden voittajan Nokian (7955 M€). Kolmanneksi sijoittui Nordea Bank (5156 M€).

Esimmäinen ISO-standardin mukainen tutkimus
Suomen arvokkaimmat pörssibrändit 2011 -tutkimuksessa kartoitettiin Helsingin pörssiin listattujen yhtiöiden brändien arvot ja merkitys liiketoiminnalle. Tutkimuksessa olivat mukana kaikki Helsingin pörssissä noteeratut yhtiöt, joista julkistettiin 50 arvokkainta. Ensimmäistä kertaa Suomessa tutkimus toteutettiin ISO-standardin mukaisesti. Standardissa on mukana arvomäärityksen kolme peruselementtiä: taloudellinen, käyttäytymistieteellinen ja juridinen osa. Näillä kullakin on oma merkityksensä arvomäärityksessä.

"Markkinatilanteen muutos vaikuttaa Nokian jäämiseen toiselle sijalle. Kilpailijat ovat pystyneet ennustamaan ja vaikuttamaan kuluttajien tarpeisiin ja mieltymyksiin paremmin kuin Nokia. Samat syyt ovat osaltaan olleet vaikuttamassa Nokian putoamiseen pörssin arvokkaimman yrityksen paikalta", arvioi markkinointianalyytikko Jukka Vaittinen BrandWorxxista. "TeliaSoneran vahvuudesta kertoo myös se, että yritys on pystynyt saamaan jalansijaa Itä-Euroopan kasvavilla markkinoilla.”

Ylpeästi violetti TeliaSonera
Soneran Viestintä - ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tatu Tuominen otti palkinnon vastaan hymyillen. ”Ylpeänä vastaanotan palkinnon TeliaSoneran puolesta vain neljä kuukautta mittavan brändiuudistuksemme jälkeen. Tässä on hyvä olla ja tulemme jatkamaan tulevaisuudessa sitä vahvaa työtä, jota teemme jatkuvasti yhdessä brändimme eteen”, kommentoi Tatu Tuominen vastaanottaessaan palkintoa. ”Uskon, että TeliaSonera on vastaanottamassa ykköspaikan palkintoa myös ensi vuonna”, päätti Tatu Tuominen tilaisuudessa.