TeliaSonera ostaa Svenska Stadsnät AB:n

TeliaSonera ostaa Ruotsissa kuitukapasiteettia kunnille, yrityksille ja kotitalouksille myyvän Svenska Stadsnät AB:n kaikki osakkeet. Kauppahinta ei ole julkinen.

Vuonna 2011 Svenska Stadsnätin liikevaihto oli 53 milj. kruunua, ja yhtiö toimii tällä hetkellä seuraavissa seitsemässä kunnassa: Laholm, Svalöv, Örkelljunga, Karlshamn, Gislaved, Gnosjö ja Mölndal. Yhtiöllä on 14 työntekijää Gislavedissä, Mölndalissa ja Landskronassa.

– Svenska Stadsnätillä on avoin ja asiakaslähtöinen toimintakulttuuri, jossa palveluntarjoajat voivat toimia vapaasti kilpaillen ja yhtäläisin ehdoin, mikä sopii yhteen omien tavoitteidemme kanssa. Yhtiön verkko täydentää hyvin omaa verkkoamme, ja Svenska Stadsnät on onnistunut solmimaan hyviä suhteita kuntien kanssa, sanoo TeliaSoneran Broadband Services  liiketoiminta-alueen johtaja Malin Frenning.
Kuitumarkkinoiden kehitykselle Ruotsissa on olennaista, että suurelle määrälle ruotsalaisia voidaan tarjota suurta kapasiteettia avoimessa kuituverkossa, ja tämä tavoite on yhteinen TeliaSoneralle ja Svenska Stadsnätille.

– Kun TeliaSonera on uusi omistaja, se takaa toiminnallemme tulevan verkonrakennuksen edellyttämät taloudelliset resurssit. Koska TeliaSonera lisäksi kehittää edelleen avointa malliaan, olemme varmoja siitä, että Svenska Stadsnätin verkot ja työntekijät pääsevät oikeaan ympäristöön, sanoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Börje Andersson.

TeliaSoneran kokonaan omistama tytäryhtiö Skanova ottaa operatiivisen vastuun Svenska Stadsnätin toiminnasta ja sisällyttää yhtiön tuloksen omaan tulokseensa. Toiminta jatkuu aluksi entisellään. Ajan myötä toimintatapoja arvioidaan ja kehitetään maksimaalisen hyödyn tarjoamiseksi TeliaSoneran ja Svenska Stadsnätin asiakkaille. Nykyinen johto jatkaa yhtiön liiketoimintakonseptin kehittämistä, ja Svenska Stadsnätin toimitusjohtaja Jimmy Andreasson tulee mukaan Skanovan johtoon.

TeliaSonera AB julkaisee tämän tiedon Ruotsin arvopaperimarkkinalain (lagen om värdepappersmarknaden) ja/tai Ruotsin rahoitusvälineiden kaupankäynnistä annetun lain (lagen om handel med finansiella instrument) perusteella. Tieto on annettu julkaistavaksi 1.3.2012 klo 8.00 CET.