Lars Nyberg jättää TeliaSoneran

TeliaSoneran toimitusjohtaja ja konsernijohtaja Lars Nyberg on päättänyt luopua toimestaan.

Olen hyvin helpottunut siitä, ettei Mannheimer Swartlingin selvityksessä löytynyt todisteita siitä, että TeliaSonera olisi syyllistynyt lahjontarikokseen tai osallistunut rahanpesuun, sillä olen itse ollut täysin vakuuttunut siitä.

Selvityksessä esitetään kuitenkin vakavaa kritiikkiä TeliaSoneraa kohtaan muun muassa siitä, ettemme tehneet tarkempaa analyysiä paikallisesta kumppanista ennen liiketoiminnan aloittamista vuonna 2007 ja ettemme tutkineet tarkemmin, miten kyseinen kumppani oli saanut haltuunsa TeliaSoneran hankkiman omaisuuden. Kauppa oli juridisesta näkökulmasta moitteeton, mutta meidän ei olisi pitänyt toteuttaa kauppaa ilman riittäviä tietoja vastapuolesta. Olen pahoillani tästä.

Sain tiedon hallituksessa tehtävistä suurista muutoksista samassa yhteydessä, kun hallitus sai Riesen raportin. Voidakseni jatkaa toimitusjohtajana, tarvitsen toimivan hallituksen ja hallituksen jäsenten luottamuksen. Sain tietää, etteivät he tulevien muutosten vuoksi ole valmiita antamaan tarvitsemaani luottamusta.

Tämän tiedon saatuani päätin jättää toimitusjohtajan toimeni ja erota.

Olen erittäin ylpeä siitä, mitä olemme saavuttaneet TeliaSonerassa niiden viiden ja puolen vuoden aikana, jotka toimin toimitusjohtajana. TeliaSonera on loistava yhtiö, jossa on paljon osaavia ja työhönsä sitoutuneita työntekijöitä.

TeliaSonera AB julkaisee tämän tiedon Ruotsin arvopaperimarkkinalain (lagen om värdepappersmarknaden) ja/tai Ruotsin rahoitusvälineiden kaupankäynnistä annetun lain (lagen om handel med finansiella instrument) perusteella. Tieto on annettu julkaistavaksi 1.2.2013 13.30 (CET).