TeliaSonera ei ole pitkäaikainen omistaja Euraasian alueella

TeliaSonera lisää panostustaan Euroopan ja Ruotsin alueisiin osana uuden TeliaSoneran luomista koskevaa strategiaansa. Yhtiö on käynnistänyt prosessin vähentääkseen läsnäoloaan Euraasian alueella ja poistuakseen sieltä lopulta kokonaan.

TeliaSonera on vuodesta 2013 alkaen panostanut voimakkaasti Euraasian liiketoiminnan nostamiseen uudelle tasolle. Olemme parantaneet muun muassa johtamis- ja hallintoperiaatteita sekä yritysvastuutyötä olennaisesti. Uskomme, että Euraasiassa on mahdollista harjoittaa liiketoimintaa, joka on sekä kannattavaa että vastuullista, mutta on tärkeää aloittaa toiminta markkinoilla oikealla tavalla.

– Olemme tehneet kaksi vuotta kovasti töitä Euraasian liiketoimintojen kehittämiseksi – varsinkin johtamis- ja hallintoperiaatteiden sekä yritysvastuun näkökulmista. Sen ansiosta meillä on nyt parempia ja paremmin johdettuja yhtiöitä, joita uskomme muiden voivan menestyksekkäästi kehittää edelleen, sanoo TeliaSoneran toimitusjohtaja Johan Dennelind.

– Ymmärrämme, että tämä on mutkikas ja aikaavievä prosessi. Viemme sen läpi markkina kerrallaan, koska tilanne on erilainen kussakin maassa ja yhtiössä, mutta tavoitteena on lopulta TeliaSoneran poistuminen alueelta, Johan Dennelind jatkaa.

Televiestintämarkkinoiden nopeassa muutoksessa yhtiön johto ja hallitus ovat päättäneet kohdistaa aikaa ja resursseja Euroopan ja Ruotsin alueiden toimintojen kehittämiseen strategiansa mukaisesti.

– TeliaSoneran halitus on selvittänyt perusteellisesti, mikä on parasta yhtiön osakkeenomistajille, liiketoiminnalle, henkilöstölle ja asiakkaille. Olemme käynnistäneet prosessin TeliaSoneran läsnäolon vähentämiseksi Euraasian alueella voidaksemme toteuttaa strategiaamme tehokkaasti. On hienoa, että TeliaSoneran panostukset yritysvastuutyön kehittämiseen ovat mahdollistaneet seuraavan vaiheen TeliaSoneran muokkaamisessa uuteen uskoon, sanoo TeliaSoneran hallituksen puheenjohtaja Marie Ehrling.

Jatkossa TeliaSonera panostaa ydinalueisiinsa, kuten yhteyksiin ja palvelujen yhdentymiseen, ja toteuttaa lisäksi uusia hankkeita alueilla, jotka täydentävät ja vahvistavat Euroopan ja Ruotsin alueiden ydinliiketoimintaa.

Prosessi läsnäolon vähentämiseksi Euraasian alueella on alkanut, mutta vielä ei ole mahdollista arvioida prosessin kestoa. Samaan aikaan uuden TeliaSoneran luominen on jo hyvässä vauhdissa. TeliaSonera jatkaa toistaiseksi Euraasian toimintojen harjoittamista ja kehittämistä kestävällä ja vastuullisella tavalla.

Tämä tiedote koskee yhtiön Euraasian aluetta eli Nepalia, Kazakstania, Uzbekistania, Azerbaidžania, Georgiaa, Moldovaa ja Tadžikistania.

Puhelinkonferenssi analyytikoille ja median edustajille klo 8.30 CET
TeliaSonera kutsuu analyytikot ja median edustajat puhelinkonferenssiin, johon osallistuvat myös TeliaSoneran toimitusjohtaja Johan Dennelind ja talous- ja rahoitusjohtaja Christian Luiga.

Osavuosikatsaukseen liittyvä esitysmateriaali on saatavilla osoitteessa www.teliasonera.com ennen lehdistö- ja analyytikkotilaisuutta.

Puhelinnumero: +44 (0) 1452 5555 66
Koodi: 42454219

Voit myös kuunnella puhelinkonferenssin jälkikäteen nauhoitteena 23.9.2015 asti.
Puhelinnumero: +44 (0) 1452 5500 00
Koodi: 42454219

Lehdistötilaisuus ruotsiksi klo 10.00 CET

Paikka: TeliaSoneran pääkonttori, Stureplan 8, Tukholma, Ruotsi
Tilaisuuteen osallistuvat TeliaSoneran toimitusjohtaja Johan Dennelind ja TeliaSoneran hallituksen puheenjohtaja Marie Ehrling.
Osallistujia pyydetään esittämään lehdistökortti tai vastaava.

TeliaSonera AB julkaisee tämän tiedotteen Ruotsin arvopaperimarkkinalain (lagen om värdepappersmarknaden) ja/tai Ruotsin rahoitusvälineiden kaupankäynnistä annetun lain (lagen om handel med finansiella instrument) perusteella. Tiedote on annettu julkaistavaksi 17.9.2015 klo 07.00 (CET).