Jan-Åke Kark lämnar uppdraget som koncernchef

Telias koncernchef och vd Jan-Åke Kark meddelade på onsdagen att han lämnar sitt uppdrag på grund av hälsoskäl. Marianne Nivert , förste vice vd och chef för affärsområdet Carrier/Nät träder in som koncernchef och vd under en övergångsperiod. Telias styrelse har inlett arbetet med att hitta en ny permanent efterträdare till Jan-Åke Kark, som stannar kvar inom Teliakoncernen som Senior Adviser.
Vid en mycket väl besökt presskonferens på förmiddagen berättade Jan-Åke Kark om de hälsoproblem som lett fram till beslutet att avsäga sig uppdraget som koncernchef och vd. Förutom de gamla besvärligheterna med magsäcksbråck har läkare också upptäckt lättare hjärtproblem hos Jan-Åke Kark. - Min far som också var företagsledare dog vid 57 års ålder på grund av hjärtproblem. Jag har ingen lust att gå samma väg. Beslutet att avgå som koncernchef har mognat fram senaste veckan hos Jan-Åke Kark och han har också diskuterat hälsoläget med Telias styrelseordförande Lars-Eric Petersson. - Jan-Åkes hälsoläge är självfallet viktigt, konstaterade Lars-Eric Petersson vid presskonferensen. Vi beklagar att vi mister Jan-Åke som koncernchef. Men nu gäller det att se framåt. Att valet som efterträdare föll på Marianne Nivert är inte så konstigt, menade också Lars-Eric Petersson och Jan-Åke Kark. Hon har en lång gedigen Teliabakgrund, är väl insatt i Telias strategier och affärer och har också haft ansvaret för Telias REK-program, renodling; effektivitet och konsolidering. Marianne Nivert som koncernchef är dock en tillfällig lösning. Det poängterar hon själv. - Men nu är det full fart framåt som gäller, säger Marianne Nivert. De närmaste dagarna kommer Jan-Åke Kark att lämna över sina arbetsuppgifter till Marianne Nivert.