Nu över 11 miljoner telefonnummer hos 118 118

Från och med den 1 november kan de som ringer till 118 118 få besked om telefonnummer till samtliga mobiloperatörers kunder i Sverige. Det innebär att kunderna får tillgång till över elva miljoner telefonnummer, såväl fasta som mobilnummer. Samtidigt införs möjligheten att få uppgifterna skickade till mobiltelefonen som SMS-meddelande.
Under hösten har nummerupplysningens datasystem successivt bytts ut. Vid månadsskiftet oktober/november är teknikskiftet genomfört och hela 118 118 övergår då till ett modernt och effektivt datasystem. Den nya tekniken ger telefonisterna fler sökvägar och högre träffsäkerhet vid sökningarna. För kunden betyder det snabbare service och därmed kortare telefonsamtal. Koppling av det efterfrågade numret ingår i tjänsten. Kunderna ska inte behöva hålla reda på vilken operatör man ska söka hos för att få uppgifter om ett speciellt telefonnummer. Därför är vi glada över att kunna erbjuda våra kunder information ur samtliga operatörers databaser när de ringer 118 118, säger Ann-Sofie Olsson, press- och informationsansvarig på Telia InfoMedia Respons. Telia InfoMedia Respons har 1 500 medarbetare och finns i Norrköping, Kristianstad, Helsingborg, Borås, Sundsvall, Örebro, Luleå och Gällivare. 118 118 Nummerupplysningen är den största tjänsten inom bolaget och tar varje år emot ca 55 miljoner samtal. Förutom 118 118 Nummer-upplysningen erbjuds 118 119 Utlandsupplysning, 118 999 Namnupplysningen samt 118 118 Online som är nummerupplysning via Internet för företag.