Alla Telias medarbetare får smarta kort

Telias medarbetare får nya id-kort som möjliggör elektronisk identifiering och signering. Personalen ska kunna attestera och signera fakturor och dokument elektroniskt och säkra e-post och accesser till webben. Kortet kan också användas privat för exempelvis framtida deklarationer över Internet.
Under första kvartalet 2001 ska alla anställda i Telia ha fått de personliga identitetshandlingar som kallas smarta kort. Istället för vanliga företagslegitimationer får medarbetarna SIS-kort med möjlighet till elektronisk identifiering. - Våra kunder ska veta att vi är Telia-medarbetare för att de ska känna sig trygga i affärsrelationerna. De nya korten blir också ett internt arbetsredskap som förenklar all identifiering som datamiljön kräver. Detta innebär stora besparingar i form av minskad administration. Korten fungerar också privat, säger Leif Abrahamsson, projektansvarig på Telia. Generellt behöver medarbetarna tillgång till flera datasystem med behörighetskrav och lösenord. Istället för flera olika lösenord räcker det med ett smart kort och ett enda lösenord som styrker både identitet och behörighet. Med en inloggning når man samtliga system som man har behörighet till. Detta kan ske när applikationer som kan hantera smarta kort är införda i Telia. I framtiden kommer interna blanketter att läggas ut på nätet, signeras och skickas elektroniskt. Fakturor kan behandlas elektroniskt i större utsträckning än idag, vilket innebär stora besparingar då varje faktura kostar mellan 500 och 600 kronor att hantera manuellt. Medarbetare säkrar sin e-post genom att kryptera e-postmeddelanden. Identiteten i det smarta kortet styrker behörigheten vilket medför säker webbaccess. Dessutom krypterar användaren hårddisken i sin egen dator när han eller hon går hem för dagen.