Telia tecknar avtal med SAS om trådlösa nätverk

Telia har tecknat avtal med SAS som innebär att trådlösa nätverk från Telia HomeRun ska installeras på samtliga SAS internationella lounger. Med ett PC/Mac-kort i datorn får resenären en snabb bredbandsanslutning till både internet och det egna företagets nätverk.
- Affärsresenärerna har länge efterfrågat möjligheten att kunna koppla upp sig med datorn på flygplatserna runt om i världen, säger marknadschef Lars Karlsson, Telia HomeRun. Hittills har det varit komplicerat - om det över huvud taget har varit möjligt. Med Telia HomeRun får SAS-resenären möjlighet att jobba trådlöst på sina bärbara dator precis som om de vore på kontoret - och han/hon kan teckna avtal om ett fast pris. Idag finns Telia HomeRun installerat på Arlanda, där det trådlösa nätverket täcker bland annat Sky City, Arlanda konferens, Sky City-Plaza öppna del, utställning och mässhallar samt de flesta loungerna i terminal 2, 4 och 5. HomeRun finns också installerat på ett 80-tal hotell i 30 av Sveriges städer. Även den utbyggnaden ska fortsätta nästa år. - Redan i år ska det första installationerna i SAS internationella lounger vara i full gång och under nästa år ska samtliga ha utrustats med de trådlösa nätverken, säger Lars Karlsson. Fakta: Telia HomeRun byggs ut på hotell, flygplatser, järnvägsstationer och andra platser där människor har behov av att koppla upp sig. Med ett PC/Mac-kort från HomeRun i datorn kan man enkelt koppla upp sig när man är i en miljö där HomeRun är installerat. Telia HomeRun hanterar kommunikationshastigheter på 11 Mbps och baseras på IEEE 802.11b Wireless-LAN-standarden som är den första standarden som tagits fram för trådlösa nätverk.