Telia hyr ut Microsoft Office via Internet

I november förra året startade Telia uthyrning av programvaror för servrar. Nu går Telia vidare med ambitionen att bli en stark Application Service Provider i Sverige och Norden. Inledningsvis erbjuds en grupp utvalda svenska företag att hyra Microsoft Office Online via Internet på månadsbasis.
Numera kan företagen ägna sig åt sin kärnverksamhet och överlåta IT-problemen åt en Application Service Provider. Det innebär att företaget hyr program och drift via Internet utan att behöva bekymra sig om uppdateringar, licenser, servrar eller support. - Tjänsterna som Telia erbjuder är ett lysande exempel på hur man kan bygga lösningar på vår plattform, säger Ulf Alvarsson, nordisk produktchef för Windows 2000. ASP-branschen växer snabbt på den amerikanska marknaden och den nordiska marknaden kan nu vara på väg att hinna ikapp. Att Telia satsar på detta område ökar tillväxttakten eftersom Telia har lång erfarenhet av både tjänsteutveckling och datordrift med hög tillgänglighet och säkerhet. Samarbetet med Microsoft ökar Telias möjligheter att ta en ledande position på den svenska marknaden. - Det här är ett viktigt teknikskifte, säger Thomas Davidsson, ansvarig för Telias satsning på ASP. Användaren behöver bara installera en tunn klient på sin dator för att kunna dra nytta av funktionerna och styrkan i Office 2000 med Windows 2000. Programmen körs på servrar som står hos Telia och det innebär att våra kunder får hög kvalitet och support dygnet runt. - Vi tror att många företag kommer att vända sig till oss för att bättre kunna dra nytta av sina IT-resurser och vi arbetar för att kunna erbjuda marknaden fler webbaserade applikationer, till exempel inom området elektronisk handel.