Telia Mobile flerdubblar hastigheten i GSM-näten

"High Speed" är en uppgradering av tjänsten Mobil Data från Telia Mobile som flerdubblar hastigheten för överföring av data via mobiltelefonen. High Speed är en uppgradering av GSM-näten och ett steg på vägen i utvecklingen av framtidens avancerade mobila tjänster. Kunder som idag använder mobila datatjänster kommer med High Speed att kunna överföra data med högre hastighet till samma pris. Den totala samtalstiden och därmed kostnaderna minskar för kunden.
- Ökade hastigheter är en förutsättning för framtidens avancerade mobila tjänster. High Speed är ett steg i den riktningen och ökar nyttan för kunden genom snabbare nedladdning av information. Samtalskostnaderna kan därmed också minskas väsentligt, säger Pernilla Grabner, affärsutvecklare på Telia Mobile AB. Målgruppen för den nya tekniken är alla de som har nytta av mobil dataöverföring och som idag vill att denna överföring skall gå snabbare. Exempel på användningsområden är snabbare tillgång till Internet, sin e-post eller företagets intranät. Kunder som har Telia Mobitel med tilläggstjänsterna Mobil Data samt kunder som har ett DOF-abonnemang kommer automatiskt att kunna använda High Speed. Tjänsten kräver att man har tillgång till en mobiltelefon som stödjer High Speed-tekniken. I dagsläget finns endast en på marknaden. Överföringshastigheterna ökas från dagens 9.6 kilobit per sekund till 38.4 kbps. High Speed innebär att terminalen kan be GSM nätet om att få använda fler än en tidslucka vid datauppkoppling. Användaren är alltid garanterad en lägsta hastighet av en tidslucka, 9.6 kbps. Hastigheten varierar främst beroende på att tal också i fortsättningen kommer att prioriteras. När ytterligare kapacitet frigörs ökar överföringshastigheten igen. High Speed kommer att finnas tillgängligt i GSM-nätet med start den 21 februari -00. Fakta High Speed
· High Speed eller HSCSD är en förkortning för High Speed Circuit Switched Data. · Överföringshastigheten i GSM-näten kommer att fyrdubblas, från dagens 9.6 kilobit per sekund till 38.4 kbps. · High Speed kostar inget extra, trots att tjänsten ofta utnyttjar fler än en radiokanal. Priset per minut är ändå detsamma som för ett vanligt datasamtal. · High Speed garanterar endast högre hastighet än 9.6 kbps när det finns kapacitet i nätet. Telia Mobile är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia Mobile finns representerat internationellt både genom egen närvaro och med partner. Företaget har 1 850 anställda och omsatte cirka 9 miljarder SEK under 1998.