Telia Mobile väljer Cisco för infrastrukturen i nytt IP-baserat mobildatanät

Telia Mobile väljer Cisco Systems för uppbyggnaden av infrastrukturen för ett landsomfattande mobildatanät helt baserat på IP-teknologi. Uppbyggnaden av en ny infrastruktur ger Telia Mobile ytterligare ett försprång för att erbjuda konsumenter och affärskunder nya och innovativa mobildataapplikationer och tjänster.
Genom att använda IP-teknologi samt Ciscos routrar och växlar för höghastighetsförbindelser kommer Telia Mobile att kunna hantera en fortsatt mycket hög tillväxttakt på IP-baserad trafik. Datatrafiken håller nu snabbt på att bli mer betydelsefull än tal för mobiloperatörerna, bland annat genom användandet av WAP-tekniken. Tillsammans med Internets snabba tillväxttakt gör detta att Telia Mobile nu tar steget och etablerar en landsomfattande IP-infrastruktur. Införandet av den nya IP-baserade infrastrukturen är även en kostnadsbesparande åtgärd och ett sätt att hantera ökande datamängder. Dessutom lägger ett IP-nät grunden för framtidens trådlösa tjänster. IP-nätet kommer också att användas som som plattform för införandet av GPRS (General Packet Radio Service) och för UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). GPRS är ett snabbare, effektivare och mer flexibelt sätt att skicka data till mobiltelefoner. UMTS är nästa generations mobiltelefonisystem som kommer att skapa förutsättningar för global kommunikation och möjliggöra nya tjänster som video, vilket kräver stor bandbredd. - Med den nya infrastrukturen från Cisco förbättrar Telia Mobile den befintliga plattformen för avancerade mobila tjänster som idag omfattar Unified Messaging och Internettjänster inom DOF-konceptet, säger Jan Karmakar, chef för Research and Development, Telia Mobile. IP-nätet blir en resurs för att snabba upp och förenkla införandet av framtida IP-baserade tjänster. Det kommer också så småningom att användas för att producera framtidens trådlösa röst- och multimediatjänster. - Ciscos partnerskap med Telia Mobile är ännu ett steg mot att ge så många människor som möjligt tillgång till Internet, säger Ciscos Paul Mountford, vice President of Service Provider Operations för Europa, Mellanöstern och Afrika. Med Ciscos erfarenheter av IP och Telia Mobiles framskjutande position som en av de första mobiloperatörerna att ansluta sig till den nya IP-världen, kommer både företag och konsumenter att kunna dra nytta av de fördelar som trådlös kommunikation i kombination med Internet skapar. Om Cisco Systems
Cisco Systems (NASDAQ: CSCO) är den globala ledaren inom IP-nätverk. Nyheter och information om Cisco finns på http://www.cisco.com. Om Telia Mobile
Nyheter och information om Telia Mobile finns på http://www.telia.se/mobile