Telia utvecklar knapp för bättre kundkontakt

Telia SiteCall hjälper företagen att närma sig sina kunder genom att göra företagets webbsida till en interaktiv och levande webb där besökaren enkelt kan bli kund. Tjänsten har nu vidareutvecklats för att kunna vara tillgänglig för alla, stora som små företag.
SiteCall riktar sig till företag med egen webbsida. På webbsidan installeras en "knapp" som den som besöker hemsidan kan klicka på och därmed koppla upp ett PC-telefonsamtal till företagets kundtjänst. - På en kvart kan man nu göra sin webbplats dynamisk och interaktiv med hjälp av Telia SiteCall, säger Jan Sihvonen, marknadschef på Telia Light. De flesta datoranvändare med relativt modern utrustning har det som krävs för att utnyttja tjänsten direkt. Tjänsten ger besökarna på hemsidan möjlighet att spontant kontakta företaget när de surfar på nätet vilket ökar företagets tillgänglighet och service. Telia SiteCall finns i två versioner: SiteCall SoHo avsedd för det lilla eller medelstora företaget och SiteCall Pro avsedd för det stora företaget med kundtjänst eller call center. Företaget kan själv schemalägga när knappen ska styra samtal till företaget och när man istället vill ha mail. Dessutom kan man få statistik över hur tjänsten används. Under Call Center Visionsmässan i Älvsjö, som pågår mellan den 16/2 och 18/2, finns Telia Light, Telias bolag för IP-kommunikation, på plats för att presentera de nya tjänsterna i Telia SiteCall. Så fungerar Telia SiteCall: Företaget behöver en webbsida och en vanlig telefon eller en kundtjänst. Besökaren behöver en PC med Internetanslutning samt högtalare och mikrofon. Programmet som besökaren behöver för att använda SiteCall laddas ned under några minuter och görs endast första gången. Företag som ansluter sig till SiteCall SoHo betalar 200 kronor per månad. Företag som ansluter sig till SiteCall Pro betalar en månadsavgift på 2 000 kronor. Besökaren betalar endast för Internetuppkopplingen. Tjänsten säljs via Telia Lights nya webbsida www.telialight.com