Telias IP-nät uppgraderas till 2,4 Gbit/s

Telia kommer att uppgradera sitt IP-nät i Europa till 2,4 Gbit/s under 2000. Arbetet påbörjas under april och beräknas vara klart i september.
Telias europeiska IP-nät togs i drift för ett år sedan och täcker idag Västeuropa, Polen, Baltikum, Ryssland och Norden. Under våren kommer Telia att utvidga nätet till Budapest, Prag, Milano och Madrid samtidigt som arbetet med uppgraderingen påbörjas. Telia satsar hårt på att öka sin nätkapacitet både i USA och Europa. Investeringar på drygt 8 miljarder kronor är planerade. Detta nät ligger även till grund för en ytterligare utbyggnad av Telias IP-nät i de båda världsdelarna. De senaste veckorna har Telia tagit flera nya initiativ och bland annat beslutat att utvidga sitt europeiska nät med en Baltisk ring som sträcker sig från Finland ner till Polen. Telia har även genomfört en bytesaffär i USA med Worldwide Fiber. - Eftersom vi i allt större utsträckning äger vår egen infrastruktur kommer vi att kunna erbjuda lägre priser, säger Anna Nordström, Director Business Line IP. Telia har lång erfarenhet av att driva IP-nät och vi vänder oss till kunder som är beroende av ett IP-nät med hög driftsäkerhet och kvalitet. Därför överbokar vi aldrig nätet. Telia utvecklar hela tiden sina IP-tjänster och i slutet på januari inleddes ett samarbete med amerikanska Akamai som nu kommer att placera ut spegelservrar i Telias nät, vilket innebär en ökad hastighet, prestanda och tillförlitlighet för Telias kunder.