Unisource säljer 3 miljoner Mobilcomaktier

Unisource N.V. har sålt tre miljoner aktier i MobilCom AG, motsvarande 6,5 procent av MobilComs externa aktiekapital, till ett totalt pris av 3,5 miljarder SEK. Deutsche Bank har placerat aktierna hos tyska och internationella investmentbolag. Transaktionen genomfördes i tisdags, efter att Frankfurtbörsen hade stängt.
Aktierna förvärvades vid försäljningen av D Plus till Mobilcom i december förra året. Då värderades affären till 2,5 miljarder SEK. Utöver aktierna erhöll även Unisource 50 miljoner DEM kontant som betalning - En bra affär för Telia och inte minst en god förräntning på investerat kapital, kommenterar Annika Christiansson, ställföreträdande chef för Telias internationella enhet, affären. - Försäljningen ligger i linje med den försäljningsstrategi som Unisource har beslutat för att ta hem det värde som företaget har skapat för sina tre ägare, KPN Telecom, Telia och Swisscom. Med denna transaktion har Unisource framgångsrikt avslutat försäljnngsprocessen, vilken totalt har inbringat 12,8 miljarder SEK säger Christiansson.