Bengt Broman teknisk direktör på Telia Mobile

Bengt Broman har utsetts till Chief Technical Officer och Executive Vice President för Telia Mobile, Telias affärsområde för mobila tjänster. Närmast kommer Bengt Broman från Allgon System AB, där han varit VD sedan 1997.
Bengt Broman tillträder sin befattning i maj i år och kommer också att ingå i ledningen för Telia Mobile. Han är 46 år och har en gedigen bakgrund inom IT-och telekom. Bengt Broman har tidigare varit verksam på Ericsson och Philips samt haft ett antal ledande befattningar inom Telia som teknisk direktör för dåvarande Telia Mobitel AB och vice VD för Telia Research AB. - Det är mycket spännande att åter få arbeta för Telia i ett skede när mycket handlar om trådlös kommunikation och mobilt Internet. Tekniken bakom är en oerhört viktig förutsättning för att skapa framtidens globala trådlösa tjänster. Vi ska vara tekniskt ledande inom området med starkt kund-och affärsfokus och se till att hela nätet kan stödja utvecklingen mot mobilt Internet, säger Bengt Broman. Samtidigt utnämns Östen Mäkitalo till Senior Vice President med strategiskt ansvar för framtids-och innovationsfrågor samt för att driva affärsområdets kontakter med forskningen inom teknologiområdet.