Prestigefyllt pris till Telia

I fjol fick Telias projekt e-Focus priset Oracle Stars of E-Business 2000. Priset delades ut till de 20 bästa e-handels-projekten i världen. Nu närmar sig Telia prispallen igen. e-Focus har nominerats till ett av IT-världens mest prestigefyllda priser; Computer World Smithsonian Award.
e-Focus är ett projekt inom Telia som startades för att snabbare kunna utveckla och driva Telias webbkanal telia.se. Målet är att skapa betydligt bättre och närmare relationer med Telias kunder. Priset från Oracle fick e-Focus för sin kommunikationsportal där man samlar telesvar, mobilsvar, e-post, SMS och fax på ett och samma ställe. Oracle Corporation är världens näst största programvaruföretag och en världsledande leverantör av lösningar för e-handel. Priset delar Oracle ut årligen till de bästa e-handels-projekten. - Vår sajt är en av de bästa telekomsajterna i Europa. Inget annat telekombolag kan i dag erbjuda de tjänster som vi erbjuder våra kunder, säger Jan Fredriksson, programledare för e-Focus. Enda representant från Sverige
Den nominering som nu är aktuell är Computer World Smithsonian Award, ett välrenommerat och mycket prestigefyllt pris. Priset instiftades 1988 av datortidningen Computer World och den amerikanska stiftelsen Smithsonian Institution och delas ut till personer och organisationer som använder IT på ett innovativt och kvalitetsmedvetet sätt. e-Focus är här nominerade i klassen Business & Related Services där de som enda representant från Sverige ska tävla med de 100 bästa projekten i världen. - Bara att bli nominerad till Computer World Smithsonian Award är fantastiskt, säger Jan Fredriksson. Den internationella uppmärksamhet som vi då får ökar intresset för Telia som företag. Redan när vi fick Oracle Stars of E-Business 2000 märktes en markant skillnad. Att tillhöra en av de nominerade innebär att dokumentation över projektet kommer att ingå i de permanenta samlingarna över exempel på lyckade IT-projekt vid Smithsonian Institution´s National Museum of American History.