Telia bygger bredband i Halmstad

Telia bygger nu bredband i Halmstad. Halmstad är den 25:e orten i landet där Telia satsar stort på bredband och vänder sig i första hand till boende i flerfamiljsfastigheter.
Efterfrågan på bredband är stor i Halmstad och Telia ligger redan i förhandlingar med flera stora fastighetsägare i kommunen. - Konkurrensen är hård, säger Mikael Iwansson, marknadschef för Telia Nära i Halmstad. Men jag tror att vi tecknar de första kontrakten redan innan sommaren. Mikael Iwansson räknar med att de första stora kunderna ansluts till årskiftet. Priset för hushållen blir 200 kronor i månaden med en anslutningsavgift på 975 kronor för att surfa obegränsat på Internet med maximal hastighet. I priset ingår förutom fri surfning, fem e-postadresser, fem hemsidor och support dygnet runt. För några veckor sedan skrev Telia ett avtal med Villaägarnas Riksförbund som innebär att om flera medlemmar i förbundet går ihop på en ort så får de lika villkor som boende i flerfamiljsfastigheter. Dessutom planerar Telia att redan i början av hösten lansera möjligheten för enskilda hushåll i både villor och flerfamiljshus att ansluta sig, fast då till ett något högre pris. Tekniken som Telia använder sig av är både LAN - som är ett lokalt datanätverk - och ADSL. Med ADSL-teknik behöver inga nät installeras i husen. Det enda som krävs är ett ADSL-modem som kopplas till det befintliga telefonjacket och ett nätverkskort i datorn. Telefonen kan användas som vanligt när datorn är uppkopplad mot Internet. Hastigheten är 0,5 Mbit/s in i hushållet och cirka 0,4 Mbit/s ut, vilket är ungefär tio gånger snabbare än ett vanligt modem. ADSL modemet kommer att kunna uppgraderas till 8 Mbit/s in i hushållet och 1 Mbit/s ut. Till hösten lanserar Telia flera nya tjänster för dem som är anslutna till Telias bredband. Games on demand, utbildning, dataprogram, filmer och annat kommer att finnas i en bredbandsportal på Internet.