Telia byter röst i luren när Ebba Beckman pensioneras - Johanna Östlund ny Fröken Ur

Nuvarande Fröken Ur, Ebba Beckman, pensioneras och lämnar över till Johanna Östlund, hallåa på Sveriges Television. Johanna blir Telias fjärde Fröken Ur sedan starten 1934.
- Det har varit ett ärofyllt uppdrag men jag vill inte att min röst ska överleva mig och därför känns det lämpligt att byta röst nu, nytt millennium - ny Fröken Ur, säger Ebba Beckman som gett svenskarna rätt tid sedan 1968. - Det här ett drömjobb för mig som har rösten som arbetsredskap. Ett bevis på att jag lyckats, kommenterar nya Fröken Ur, Johanna Östlund, sitt uppdrag. Ebba Beckman har meddelat aktuell tid närmare 101 miljoner gånger under de senaste 32 åren. - Då är det väl inte mer än rätt att jag får vila rösten nu och lämna över till någon yngre, säger Ebba. För Johanna Östlund är det här en dröm som gått i uppfyllelse. - Fröken Ur är kult och jag tar mitt uppdrag på stort allvar. Jag har använt rösten som arbetsverktyg i flera år, dels på TV och dels i mitt bolag "Pratbubblan", säger nytillträdda Fröken Ur, Johanna Östlund. - Fröken Ur är en tjänst som nästan alla kan relatera till och kännedomen om tjänsten är i princip 100 procentig, säger Kåre Sjöholm, presschef, Telia Nära. Johannas stämma valdes ut i en intern uttagning på Telia. Hon "vann" med stor marginal. - Hon har en klar och tydlig röst, vänlig och korrekt, säger Kåre Sjöholm. I och med röstbytet flyttar Fröken Ur från Stockolm till Borås och Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. Man lämnar den gamla maskinen för ny modern teknik. Nytt är också att Fröken Ur varje minut meddelar aktuellt år och datum. Byte av röst, ort och teknik sker mellan klockan 10.59.50 och 11.00.00 den 8 mars.