Telia InfoMedia ingår samarbete med Ukrainas telekombolag

Telia InfoMedia ingår samarbete med det ukrainska statens telekomföretag Ukrtelekom. Det innebär att Telia InfoMedias dotterbolag TeleMedia Ukraine nu är den officiella utgivaren av alla telefonkataloger, internetbaserade informationstjänster och upplysningstjänster i Ukraina.
Ukraina med över 50 miljoner invånare är ett av de större länderna i Europa. InfoMedias lokala dotterbolag, TeleMedia Ukraina har funnits i regionen och har sedan ett och ett halvt år framgångsrikt etablerat försäljningskontor i Kiev och Dnipropetrovsk, och har idag cirka 120 personer som arbetar i verksamheten. Bolaget har främst varit inriktad på B-to-B verksamhet. Under det senaste året har både regionala och nationella kataloger samt CD-romprodukter publicerats och distribuerats. Under år 2000 planeras även den första internettjänsten. - Med vår breda produktportfölj och våra erfarenheter från Östeuropeiska marknader tillsammans med Ukrtelekoms starka ställning får vi en unik konkurrenskraft. Tillsammans ska vi utveckla framtida informationstjänster i Ukraina både för katalog, internet och upplysningstjänster, säger Lars Guldstrand, VD för Telia InfoMedia. Telia InfoMedia har sedan tidgare stor erfarenhet av öst- och västeuropeiska marknader. Sedan tio år tillbaka har Telia InfoMedia haft verksamheter utanför Norden, såsom i Holland, USA, Ryssland, Belarus, de baltiska länderna och Polen. Totalt arbetar 2 800 personer i de utländska verksamheterna