Telia säljer fiber i Vikingnät för 900 miljoner

Telia har gjort en av sina största affärer någonsin och sålt fiber för 900 miljoner kronor i sitt europeiska Vikingnät till den västeuropeiska nätoperatören Storm Telecommunications.
Avtalet skrivs på 18 år och leveransen sker under de två första åren. I affären ingår också att Telia ansvarar för drift och underhåll.av själva fibrerna Dessutom har Storm Telecommunications option på att köpa fiber i den kommande utbyggnaden av Telias europeiska nät. - Vi är mycket nöjda med uppgörelsen och att få samarbeta med Storms Telecommunications som är en ledande nätoperatör i Europa, säger Marianne Nivert, chef för Telias affärsområde Carrier & Networks. Liberaliseringen av telemarknaden och utvecklingen av tjänster som kräver allt högre hastigheter har på två år skapat en helt ny global grossistmarknad för handel och överföring av stora mängder tele- och datakommunikation. Telia satsar nu på att bli en av Europas tre största grossister inom nätkapacitet och har hittills beslutat om investeringar på över 8 miljarder kronor i ett eget nät i Europa och USA. Nätet som fått namnet Vikingnätet kommer i slutet av 2000 att vara över 30.000 km långt och täcka mer än de 40 största städerna i Europa och USA. Nätet byggs med den allra senaste tekniken och blir en motorväg för överföring av IP-tjänster, telefoni och data. Telias kunder är andra nätoperatörer, främst uppstickare men även etablerade telekomföretag. - Verksamheten har hittills gått över all förväntan och vi räknar med att den hastigt ökande Internet-trafiken med nya tjänster gör att vi får en kraftig efterfrågan i vårt nya europanät , säger Marianne Nivert.