Framgångskoncept för avancerade mobiltjänster går på export

Telia Mobile lanserar UMC, ett koncept för avancerad mobil kommunikation, till internationella operatörer. UMC ger operatörer en möjlighet att erbjuda Telia Mobiles världsledande tjänster på sina hemmamarknader utan att själva behöva utveckla konceptet. Flera operatörer har redan visat sitt intresse. Konceptet påminner om en internationell version av DOF och samlar en rad mobiltjänster på en helt IP-baserad plattform.
Sverige är ett av världens mest utvecklade länder för tjänster inom IT, data och mobiltelefoni. Det försprång som Telia Mobile skaffat sig genom att vara den största mobilteleoperatören i Sverige ska nu utnyttjas genom att sälja avancerade mobiltelefontjänster till andra internationella operatörer. - Våra erfarenheter av att under mer än två år arbeta med DOF, en av världens mest avancerade mobila Internettjänster, i kombination med Ciscos styrka som plattformsleverantör utgör ett konkurrenskraftigt koncept, säger produktchef Peter Hall på Telia Mobile International. Konceptet bygger till stora delar på DOF, Telia Mobiles abonnemang för avancerade mobilanvändare som ger användaren en personlig Internetbrevlåda för fax, e-post, sms- och röstmeddelanden. Allt kan nås via mobilen.. Primära kunder är operatörer, Service Providers och Internetleverantörer. - Mobilteleoperatörerna får genom att köpa vår plattform en möjlighet att erbjuda avancerade tjänster till sina kunder. Vi har redan ett flertal stora operatörer som visat intresse, säger Peter Hall. Utvecklingsplattformen bygger på Ciscos Unified Communication-lösning uOne. Plattformen är helt IP-baserad och gör det möjligt att förena system som tidigare inte kunnat kommunicera med varandra som e-post, fax, röstbrevlåda, mobiltelefonen och Internet. - Äktenskapet mellan Internet och mobil teknologi är ett utmärkt tillfälle för operatörer att skapa avancerade tjänster. Med Ciscos kunnande inom IP och Telia Mobiles ledarskap på den mobila arenan kommer vi att kunna erbjuda banbrytande lösningar till en internationell publik, säger Paul Mountford, Vice President Service Providers, Cisco Systems EMEA. Telia Mobile kommer att utnyttja spetskompetens från olika leverantörer för att erbjuda den mest attraktiva plattformen för innovativa mobila tjänster. Utvecklingen av konceptet kommer att ske i Telias Mobile Internet Lab i Karlstad. En första version beräknas att finnas klar under året. Fakta UMC (Unified Mobile Communication)
· UMC är en IP-baserad plattform för avancerad mobil kommunikation. · Till plattformen finns ett stort utbud av tjänster som levereras efter kundens önskemål. Tjänster i UMC: · Personlig brevlåda på Internet som hanterar e-post och bifogade filer, fax, röstbrevlåda och SMS. · Brevlådan kan nås via en webbläsare, mobiltelefon eller handdator. · SMS-meddelande skickas till användarens mobiltelefon så fort ett nytt meddelande inkommit. · Filtrering av meddelanden
· Alla typer av meddelande nås från mobilen. · Fax kan tas emot via e-posten, skickas vidare och skrivas ut på mobilterminalen. · Nå röstbrevlåda via Internet, vilket minskar avgifterna för att hämta meddelande när man är utomlands. Meddelanden kan också vidarebefordras och besvaras via mobilen och ett webbgränssnitt. · Stöd för att skapa wap-tjänster. En wap-portal gör det möjligt att nå Internet via mobiltelefonen, skicka och ta emot e-post, boka biljetter, få börsinformation mm. Framtida tjänster inkluderar röstportal, möjligheten att konvertera text till tal (Text To Speech), intelligenta call center-lösningar, intelligenta rating system som stöd för operatörers trafikregistrering och debitering samt avancerad filtrering av meddelanden.