Spray använder Telia för Internetaccess

Telia och Spray har tecknat ett avtal om uppringd Internetaccess värt omkring 100 miljoner kronor per år.
Spray kommer att använda Telias Internettjänst för att koppla upp accesskunder till Internet. Uppkopplingen sker via ett accessnummer hos Spray till Telias modempooler. Tjänsten kan användas av alla kunder med vanliga fasta abonnemang inklusive ISDN-abonnemang. ISDN-kunderna kan välja mellan en- eller tvåkanalsaccess. - Vi har valt Telia av den enkla anledningen att Telias Internettjänst har högst kvalitet och den bästa kapaciteten ut på Internet idag. Nu får våra kunder tillgång till en av Europas snabbaste Internettjänster, säger Anders Ericsson Accessansvarig på Spray. I Telias nationella nät finns femtio upptagningspunkter för samtal från fasta telenätet som skall slussas ut på Internet. Kapacitet över Atlanten är idag 5 x 155 Mbit/sekund. Telia satsar nu på att göra avtal med andra operatörer om utbyte av trafik vilket ytterligare bidrar till höga hastigheter eftersom samtalen inte behöver slussa via noder som delas med flera andra operatörer. Avtalet omfattar även en avsiktsförklaring om framtida samarbete mellan Telia Internet Partner AB och Spray Network kring nya Internetapplikationer. - Vi är jätteglada över det här samarbetet som kommer gagna både Sprays och våra kunder. Spray har kommit mycket långt i utvecklingen av användarvänliga tjänster och vi har mycket att lära av varandra, säger Anders Tillander, VD, Telia Internet Partner AB . Telia Internet Partner AB utvecklar accessförbindelser, nät och tjänster på Internet för företagsmarknaden. Bolaget började sin verksamhet 1 april 2000 och har idag cirka 120 medarbetare.