Ny bredbandsaktör köper teknik från Telia

Telia har skrivit en avsiktsförklaring med den nya svenska bredbandsaktören Scandinavian IT Community. Avtalet innebär att Telia fungerar som underleverantör av all telefoni och bredbandsaccess till det nya företaget som räknar med att ta 20 procent av den svenska marknaden inom tre år.
IT Community har redan organiserat samarbete med två tunga aktörer på bostadsmarknaden, Sveriges Bostadsrättsföreningars Centralorganisation och HSB Malmö, som tillsammans har 170 000 lägenheter. IT Communitys affärsidé är att hjälpa bostadsföretagen att stärka sina relationer med de boende och att öka fastighetsvärdet genom att erbjuda bredbandslösningar utifrån de boendes villkor och vardagliga behov. IT Communitys strategi är att etablera partnerskap med bostads- och fastighetsföretag. Tillsammans med SBC, som är en av Sveriges största bostadsorganisationer med 130 000 lägenheter, har IT Community bildat ett gemensamt bolag, SBC Community Service AB. - Vår filosofi är att våra kunder och deras hyresgäster ska känna sig delaktiga i verksamheten. Genom att bilda ett gemensamt bolag får SBC del i affärerna och del i den långsiktiga värdetillväxten. Dessutom stärker det deras kundrelationer och varumärke, säger Lennart Weiss, VD för IT Community. Priset för hushåll i flerfamiljsfastigheter blir 200 kronor i månaden med en anslutningsavgift från 495 kronor eller 975 kronor beroende på vilken bredbandsteknik som används. I priset ingår förutom fri surfning, 10 MB för egna hemsidor adresser, tio Megabite för egna hemsidor och support dygnet runt. IT Community kommer även att erbjuda fast telefoni till ett konkurrenskraftigt pris. IT Community bygger nu Skandinaviens största portal med tjänster för hemmet och fastighetsförvaltning. Portalen lanseras successivt i höst och där kommer att finnas främst vardagliga och nyttiga tjänster som möjlighet att reglera värme, ventilation och ljus i lägenheterna men även underhållningstjänster som spel, film och musik. Alla kunder kommer att få en skräddarsydd portal som anpassas till deras behov. IT Community blir en direkt konkurrent till andra bredbandsaktörer som Bredbandsbolaget och UPC men även till Telia. - Så här ser situationen på den avreglerade svenska avreglerade telekommarknaden ut. Telia konkurrerar återigen med sig själv, konstaterar Hans Linhammar, försäljningschef vid Telias affärsområde Telia Carrier & Networks. Vi tror att IT Community har stora förutsättningar att lyckas med sitt nya annorlunda affärsupplägg. Not for distribution into the United States, Canada, Australia or Japan