Telia Iberia först ut med ASP-tjänster på den spanska marknaden

Telias helägda dotterbolag i Spanien - Telia Iberia - går nu vidare med sin strategi för den iberiska halvön genom lanseringen av ASP*-produkter. Programvarutillämpningar för affärsstyrning ska hyras ut genom Telias Iberias nationella IP-nätverk.
Företaget är först ut att erbjuda programvara för uthyrning på den spanska marknaden. I början av juni lanserar Telia Iberia en Internetportal som riktas mot företag för att underlätta distributionen av dessa tjänster. Telia Iberias ASP-tjänst gör det möjligt för företag att få åtkomst till ett brett urval av produkter och tjänster som inte begränsas till affärshantering och kommunikation. Tjänsten har utarbetats i samarbete med flera olika leverantörer och strategiska partners, bl.a. Andersen Consulting, Baan, och Sun Microsystems. Telia Iberia satsar på att utöka tjänsten och samarbetar därför även med andra marknadsledande företag vars lösningar eventuellt kommer att ingå i framtiden. -Telia Iberias strategi för Spanien baseras på den förnyelse och dynamik som våra tjänster står för, säger Miguel de Oyarzábal, vd för Telia Iberia. - Vi var först i Spanien med att erbjuda företag Internetuppkoppling. Vi var även först med att erbjuda säkra privata virtuella nätverk med IP-teknik. Nu fortsätter vi i samma riktning genom att vara först med att erbjuda företag möjlighet att hyra tillämpningar för affärsstyrning via Internet, - Företagen har hittills varit tvungna att göra stora investeringar för att köpa in tillämpningar, system och infrastruktur. Men nu går vi en ny tid till mötes där företagen i stället kommer att betala för att använda den här typen av tjänster. * Application Service Provider Not for distribution into the United States, Canada, Australia or Japan