Utlandsupplysning via 118 118

Nu är det möjligt att nå utlandsupplysningen via nummerupplysningen 118 118. Som enda aktör i Sverige erbjuder Telia InfoMedia Respons en kombinerad tjänst för nummerupplysning i både Sverige och utlandet.
Möjligheten att nå utlandsupplysningen genom att ringa 118 118 är ett steg i det kontinuerliga arbetet att göra det enklare för kunden. Genom den utökade servicen behöver kunden endast komma ihåg ett nummer oberoende av om det gäller förfrågningar om nummer i Sverige eller utlandet. Genom ett samtal till 118 118 får kunden tillgång till 545 miljoner telefonnummer i hela världen. - Flera marknadsundersökningar visar att våra kunder helst vill ha ett nummer för alla nummerupplysningsärenden. Genom den här nya tjänsten kan vi nu tillgodose det önskemålet, säger Barbro Sjölander, Vd Telia InfoMedia Respons. Tjänsten 118 118 kommer att byggas ut ytterligare för att så småningom fungera som en mänsklig portal, det vill säga en ingång för en rad olika sökmöjligheter. Utlandsupplysningen 118 119 kommer att finnas kvar, och genom att ringa direkt till 118 119 kan man bli kopplad till det efterfrågade numret. Initialt kan kunderna inte bli kopplade till utlandsnummer via 118 118. Anledningen är att man vill undvika att koppla fram kunder som har en inlagd spärr för utlandssamtal. Priset för utlandsförfrågningar via 118 118 blir inte högre än om kunden ringt 118 119 direkt. När tjänsten lanseras, måndagen den 22 maj, är det av tekniska skäl endast kunder anslutna till Telia som kan använda den. Målsättningen är att även övriga operatörer kommer att erbjudas utlandsservice via 118 118 inom snar framtid. - Målet är att vem som helst ska kunna ringa 118 118 för att få hjälp, oavsett vilken teleoperatör man är kund hos och vilket nummer man söker. Vi jobbar på att få till stånd samarbeten med de andra operatörerna för att få igång ett utbyte av nummer, säger Barbro Sjölander. Not for distribution into the United States, Canada, Australia or Japan