Telia-anställda fältprovar IP-telefoni via sin e-mejladress

På den internationella konferensen för IP-telefoni "Voice On the Net" på Älvsjömässan i Stockholm, tillkännagav Telia att företagets cirka 27 000 anställda i Sverige från och med nu kan nås direkt med IP-telefoni på sina e-mejladresser via Internet. Detta är i linje med Telias uttalade strategi att utveckla avancerade IP-tjänster.
Alla anställda får en SIP-adress (SIP= Session Initiation Protocol), vilket kan sägas motsvara telefonnummer i Internet- och multimediavärlden. Företaget 3Com levererar de SIP-servrar och IP-telefoner som används i försöket. Både Telia och 3Com anser att SIP kommer att få lika stor betydelse för Internets vidare utveckling som webben hittills har haft. Lösningen är ganska enkel. Samtal till en SIP-adress skickas automatiskt vidare till den ordinarie telefonen, via en SIP-gateway. En person kan till exempel förflytta sig mellan olika platser och enkelt få sina samtal dirigerade till dessa. Detta kan ske både vid permanenta flyttningar från en kontorslokal till en annan och vid tillfälliga förflyttningar exempelvis från arbetsplatsen till ett konferensrum. - Telia visar ännu en gång framfötterna med nya tjänster på Internet genom att ta första steget mot en Internet-baserad adresseringsplan, säger Mattias Lignell, Senior Advisor in Technology, på S-lab inom Telia Carrier & Networks. Fördelarna med SIP-servern från 3Com är att den har stor kapacitet samt vissa specialfunktioner som är viktiga för Telia.