Telia byter nät med Colt i Tyskland

Telia och Colt Telecom Group plc (COLT) har träffat en överenskommelse som innebär att Telia får tillgång till 3 000 kilometer kanalisation (rör) för fiberoptisk kabel i Tyskland. I utbyte får Colt tillgång till omkring 3 600 kilometer kanalisation i Skandinavien och Österrike samt nätkapacitet mellan Storbritannien och Nederländerna.
Avtalet innebär att Telia International Carrier redan i september i år kommer att ha utökat sitt europeiska fibernät, Viking Network med ett backbone-nät som täcker hela Tyskland. Mot slutet av året kommer nätet sammanlagt att ha 20 anslutningspunkter (PoP) och täcka tio tyska städer: Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf, Berlin, Leipzig, Nürnberg, Stuttgart, München, Hannover och Köln. - Genom den här överenskommelsen fullbordar vi den tyska delen av Viking Network, som är av strategisk betydelse för Telia. Tyska operatörer, serviceproviders och återförsäljare får nu möjlighet att ansluta sig till Telias paneuropeiska fibernät Viking Network. Dessutom får de möjlighet att ansluta sig till Telias IP-nät TeliaNet, säger Rüdiger Weckwerth, vd för Telia International Carriers dotterbolag i Tyskland. Om Telia International Carrier: Telia International Carrier ingår i affärsområdet Telia Carrier & Networks inom Teliakoncernen. Telia Carrier & Networks bedriver grossistaffärer inom fastnätsprodukter och -tjänster. Enheten producerar, säljer och hyr ut infrastruktur, kapacitet, access och trafiktjänster på den öppna marknaden. Telia Carrier & Networks är marknadsledande i Europa för transatlantisk IP-trafik och har egna kontor i Sverige, förutom i åtta andra europeiska länder och USA.