Telia etablerar bredbandstjänster och kabel TV i St Petersburg

Telia tar nu ytterligare ett steg mot att bli en viktig aktör i östra Europa genom att etablera ett joint venture för bredbandstjänster och kabel-TV med ryska lokala partners i St. Petersburg. Telia kommer inledningsvis att äga 65 procent i det nya bolaget som heter Telix.
-Etableringen är ett viktigt första steg mot Telias fortsatta expansion inom bredbandsområdet på sin definierade närmarknad utanför Sverige. En närmarknad med mer än 100 miljoner invånare och sannolikt Europas viktigaste tillväxtmarknad de närmaste decennierna, säger Hans Larsson, chef för Telias internationella bredbands- och kabel-TV-verksamhet. Det nya bolaget har fått rättigheter att bygga kabel-TV i området Kalininsky i nordvästra St. Petersburg och etableras successivt i andra områden i St. Petersburg. Det nya nätet omfattar bredbandskapacitet och kunderna kommer successivt att erbjudas interaktiva tjänster som till exempel High Speed Internet, Video on Demand, spel och digital-TV. Inledningsvis erbjuds kunderna kabel-TV-tjänster med perfekt mottagningskvalitet. Idag har de boende i Kalininsky enbart tillgång till ryska markbundna TV kanaler med låg mottagningskvalitet. Telia äger sedan tidigare bredband- och kabel-TV-verksamhet i Estland, Starman Kaabeltelevisiooni AS och i Lettland, Telia Multicom AS samt i Danmark, Stofa.