Telia Mobile och Ericsson i samarbete om GSM-positionering

Telia Mobile och Ericsson inleder ett samarbete för att utveckla och lansera GSM-positioneringstjänster. Genom att nyttja Ericssons systemkunnande för nätbaserad positionering samt Telia Mobiles GSM-nät kommer företagen att kunna erbjuda kunderna ett brett utbud av tjänster inom positioneringsområdet.
Samarbetet kommer att leda till ett snabbt och flexibelt införande av nya tjänster och erbjudanden. -Tillsammans med Ericsson kommer vi snabbt att kunna utveckla och erbjuda positioneringstjänster till våra kunder, säger Lars-Erik Samuelsson, chef Telia Mobile Sverige. - Ericssons och Telias kunskap inom mobilitet och mobilt Internet gör att vi tillsammans kan leverera mycket konkurrenskraftiga positioneringstjänster för våra gemensamma kunder, säger Steinar Tveit, vd Ericsson Sverige AB. Positioneringstjänster gör det möjligt för till exempel ett serviceföretag att identifiera närmaste tekniker för att snabbt utföra ett uppdrag. Positionering kan också användas för att få snabbare hjälp i en nödsituation, att få tag i närmaste taxibil, lokalisera närmaste restaurang mm. För säkerhetssektorn och räddningstjänsten innebär positioneringstjänster ökad möjlighet att rädda liv. Ett annat viktigt användningsområde är tillgång till skräddarsydda informationstjänster som evenemangstips, väginformation och väderprognoser som är anpassade efter var man geografiskt befinner sig. Den globala markanden inom det mobila området som GPRS, mobila bredbandsterminaler och WAP värderas till över 700 miljarder SEK under de kommande femårsperioden enligt analysföretaget The Strategis Group.